úvod     aktuality     klub    závody     komentáře     foto-video     modely     burza     historie     fotoarchiv         


kontakt - Zdeněk Jaroš

mobil - 724 132 790
pevná - 487 826 366
zd.jaros@email.cz    

Mini Racing Club Česká Lípa
(spolek nostalgických důchodců)
tvorba webu

Ing. Karel Musil - webdesign
Eva Jarošová - texty, archiv
Zdeněk Jaroš - foto, grafika

Za to, že čtete tyto řádky mohou dvě věci. Tou první je fotoaparát, který jsme občas brali na závody. Tou druhou je závislost na automodelářství, které jsme se nezbavili ani v pokročilém věku. Když jsme v roce 1996 zrušili klub a přestali závodit, mysleli jsme, že už je to natrvalo. Ale roky utekly jako voda, dosáhli jsme důchodového věku a nastal problém, co budeme v důchodu vlastně dělat. Z "nudy" jsme začali digitalizovat fotoarchiv, který vznikal od sedmdesátých let na automodelářských závodech. Když jsme digitalizaci fotek dokončili, řekli jsme si, že by byla škoda, nechávat si obrázky jen pro sebe. Proto bylo dalším krokem založení tohoto webu a tak na těchto stránkách postupně přibývají fotky, dokumenty a vzpomínky. Při tom jsme si uvědomili, že žít jenom vzpomínkami nám nestačí. Obnovili jsme klub, ale pouze jako "spolek nostalgických důchodců", postavili malou autodráhu a začali znovu jezdit a pořádat závody.


Stručný přehled o událostech a činnosti klubu od roku 2014

2023 - závodní sezóna
Pro rok 2023 jsme změnili formát závodů. Místo dlouhých závodů s jedním modelem, jsme pořádali seriál krátkých závodů ve třech kategoriích. Seriál se skládal ze sedmi závodů a každý závod obsahoval tři závody na 4x5 minut. Bylo to celkem 21 závodů s modely Classic (historické), Gr.5 (cestovní), GT3 (sportovní) a GT1 (prototypy). Modely GT3 a GT1 se střídaly. Pořadí závodů se bodovalo, body se sčítaly a na konci bylo vyhlášené pořadí seriálu. Tento formát se osvědčil, závody byly zábavné, někdy i dramatické a úroveň modelů se v průběhu roku zlepšovala. O tom svědčí i několik překonaných rekordů. Poprvé byl v kvalifikaci zajetý čas na jedno kolo pod 5.5 vteřiny a poprvé byl překonaný průměrný čas v závodě pod 6 vteřin. Kvalifikace - Zdeněk Jaroš 5.455 sec. (GT1 Porsche 911). Závod - Eduard Šerber průměr 5.90 sec. (GT1 Porsche 911). Seriál měl ale jeden zásadní nedostatek a to byl malý počet závodníků. Nejhorší to bylo při šestém závodě, na kterém se nás sešlo pouze pět. Všech započítávaných závodů se zúčastnilo jen šest závodníků, ale i tak byl seriál napínavý až do konce.

O celkovém vítězi seriálu už bylo před posledním závodem rozhodnuto. Vyhrála Eva Jarošová, která vedla od prvního závodu. O pořadí na dalších místech se rozhodlo až v posledních jízdách. Eduard Šerber, který se v průběhu roku stále zlepšoval, měl šanci postoupit na druhé místo před Zdeňka Jaroše, ale musel vyhrát všechny tři kategorie. To se Edovi podařilo, vyrovnal bodovou ztrátu na Zdeňka Jaroše a o jejich konečném pořadí rozhodoval počet vítězství v průběhu sezóny. V tom byl Eduard Šerber o jedno lepší a proto skončil na druhém místě. Zdeněk Jaroš obsadil třetí místo. Na čtvrtém a pátém místě to bylo také těsné. Vladimír Kuchař a Petr Vymer měli před závodem stejně bodů. O pořadí rozhodl výsledek posledních závodů, ve kterých byl o dva body úspěšnější Vladimír Kuchař a byl celkově čtvrtý. Petr Vymer skončil pátý. Šesté místo obsadil po kolísavých výkonech Petr Marxgut a sedmý byl Pavel Wasserbauaer, kterému chyběly body za dva vynechané závody.
Komentář je pod záložkou Seriál 2023 a výsledky pod záložkou "závody"



2022 - závodní sezóna
19. března jsme uspořádali odložený závod Den veteránů 2021. Závod se jel s modely historických vozů a zúčastnilo se 8 modelářů. Závod vyhrál domácí Zdeněk Jaroš s modelem McLaren M6 (Thundersot), před Danielem Hametou ze Slaného s modelem Porsche 908 (NSR) a na třetím místě skončil Vladimír Kuchař s Matrou 670 (Slot.it).
Komentář je pod záložkou Den veteránů a výsledky pod záložkou "závody"

21. května jsme uspořádali šestý ročník hodinového závodu Siluety s modely cestovních aut Gr.5 Sideways. Závodu se zúčastnilo 11 modelářů. Hodinový závod vyhrál podruhé za sebou domácí Vladimír Kuchař s modelem BMW M1, těsně před Danielem Hametou ze Slaného s modelem Nissan Skyline a třetí skončil Eduard Šerber z Horních Habartic s BMW 320.
Komentář je pod záložkou Siluety a výsledky pod záložkou "závody"

16. července jsme uspořádali klubový závod s modely kategorie GT3. Klubovka byla příprava na závod GT CUP, aby si závodníci mohli před pohárovým závodem doladit modely a zatrénovat. Všichni jeli tři samostatné jízdy na 4x5 minut a mohlo se použít víc modelů - výsledky jsou pod záložkou "závody"

10. září se jel závod GT CUP s modely sportovních vozů GT1 a GT3. Hlavní závod GT3 vyhrál Jiří Hameta ze Slaného s modelem Dodge Viper GT3. Doplňkový závod kategorie GT1 vyhrál domácí Zdeněk Jaroš s modelem Porsche 911 GT1. Nejrychlejší v obou kvalifikacích byla Eva Jarošová, která s modelem Viper zajela rekord kategorie GT3 časem 5.877 sec.
Komentář je pod záložkou GT cup a výsledky pod záložkou "závody"

19. listopadu jsme ukončili sezónu posledním pohárovým závodem Den veteránů s modely historických aut. Kvalifikaci i závod vyhrála suveréně domácí "veteránka" Eva Jarošová s modelem McLaren M6. Na druhém místě skončil Vladimír Kuchař s modelem Alfa Romeo 33, těsně před Michalem Beránkem z Ústí nad Labem s modelem Porsche 908.
Komentář je pod záložkou Den veteránů a výsledky pod záložkou "závody"



2021 - druhá covidová sezóna
Vzhledem k omezením jsme začali závodit až v polovině roku. 5.června jsme uspořádali po roční přestávce klubový závod. Protože jsme nemohli uspořádat poslední závod loňské sezóny Den veteránů, odjeli jsme v jeden den Klubovku i odložené "veterány". Pohárový závod Den veteránů vyhrál Gérard Caupéne a bylo to jeho první vítězství na českolipské dráze. Druhý skončil Vláďa Kuchař a třetí byl Zdeněk Jaroš. Sešlo se nás ale málo, tak jsme se dohodli, že zatím nebudeme pořádat klubové závody, ale pouze závody "pohárové" - Siluety, GT cup a Den veteránů.
Komentář je pod záložkou Den veteránů a výsledky pod záložkou "závody"

7. srpna jsme uspořádali závod GT cup s modely GT1 a GT3. Závod GT cup nahradil vytrvalostní závod týmů "2.4 hodin", protože se obtížně sestavovaly týmy. Po závodě můžeme konstatovat, že to byla dobrá a správná změna. GT cup je závod jednotlivců, který se jezdí "postupovým" způsobem a o vítězi se rozhoduje mezi čtyřmi nejrychlejšími ve finále. Hlavní závod v kategorii GT3 vyhrál Daniel Hameta ze Slaného, před domácím Zdeňkem Jarošem a těsně třetí skončil Gérard Caupéne.
Doprovodný závod v kategorii GT1 vyhrála suveréně domácí Eva Jarošová před Danielem Hametou a Gérardem Caupénem.
Komentář je pod záložkou GT cup a výsledky pod záložkou "závody"

9. října jsme uspořádali pátý ročník hodinového závodu Siluety s modely cestovních aut Gr.5. Stupně vítězů ovládli důchodci z domácího klubu. V závodě zvítězil Vladimír Kuchař těsně před Zdeňkem Jarošem. Třetí skončila Eva Jarošová a čtvrtý byl nejlepší "přespolní" závodník Jiří Hameta ze Slaného.
Komentář je pod záložkou Siluety a výsledky pod záložkou "závody"

Poslední závod sezóny Den veteránů naplánovaný na listopad, jsme pro zhoršenou covidovou situaci odložili na další rok. Odložený závod vyhrál v roce 2022 domácí závodník Zdeněk Jaroš, před Danielem Hametou a Vladimírem Kuchařem.



2020 - covidová sezóna
Závodní sezóna 2020 byla už od počátku divná. Prvním závodem mělo být mistrovství ČR GT3, které se konalo 18.ledna na autodráze v Luštěnicích. Protože jde o závody tříčlenných týmů, ve kterých musí být jeden žák, nebo důchodce, připojil se Zdeněk Jaroš (jako důchodce) ke dvojici Jiří Hameta / Květa Mašita ze Slaného. Po pátečním tréninku ale došlo při rozpravě o pravidlech závodu k "roztržce" mezi členem týmu a pořadateli závodů a náš tým byl ze závodu vyloučen. Dodnes nám nikdo oficiálně nevysvětlil proč.

22. února jsme uspořádali čtvrtý ročník závodu s modely cestovních aut "Siluety". Závodu se zúčastnilo 8 závodníků z Čech a Slovenska. Vyhrál domácí Zdeněk Jaroš před Jiřím Hametou ze Slaného, třetí dojela Eva Jarošová.
Komentář je pod záložkou Siluety a výsledky pod záložkou "závody"

22. srpna jsme uspořádali čtvrtý ročník vytrvalostního závodu týmů "2.4 hodin" ve kterém startovalo jen 6 týmů. Došlo ke změně kategorie a místo modelů Gr.C (prototypy) se jelo s rychlejšími modely kategorie GT. V závodě podruhé zvítězila dvojice Jiří Hameta a Květa Mašita ze Slaného. Na druhém místě skončili Pavel Wasserbauer (Praha) a Zdeněk Jaroš (Česká Lípa) a na třetím místě dojel domácí tým důchodců Eva Jarošová / Vladimír Kuchař.
Komentář je pod záložkou 2.4 hodin a výsledky pod záložkou "závody"

5. září startovali Eva a Zdeněk Jarošovi (MRC Česká Lípa) v Revúci na "6ti hodinovce". Jeli v týmu s domácím Laco Koterbou a v závodě obsadili druhé místo. Výsledek však nenaplnil jejich očekávání. Laco Koterba zajel v kvalifikaci nejrychlejší čas, ale vzhledem ke stavu dráhy byl čas výrazně pomalejší, než byly časy v tréninku. Také během celého závodu se potýkali s menší přilnavostí dráhy, na kterou nebyl model vyladěný. V polovině závodu vedla posádka L.Koterba / E.Jarošová / Z.Jaroš nad domácím týmem M.Bokor / L.Koterba ml. o tři kola, ale v závěru už byla dráha tak ojetá, že se první místo nepodařilo udržet. Závod vyhrál domácí tým M.Bokor / L.Koterba ml., druhý dojel tým L.Koterba / E.Jarošová / Z.Jaroš a na třetím místě skončila posádka ze Slaného J.Hameta / K.Mašita / D.Hameta.

Poslední Klubovku a Den veteránů, které byly naplánované na závěr roku jsme z důvodu coronavirové pandémie zrušili. Odložený závod Den veteránů vyhrál v roce 2021 Gérard Caupéne, před Vladimírem Kuchařem, třetí skončil Zdeněk Jaroš.



2019 - závodní sezóna
23. února jsme uspořádali třetí ročník závodu s modely cestovních aut "Siluety". Hodinového závodu se zúčastnilo 14 závodníků. Vyhrál Zdeněk Zajíček před Evou Jarošovou, třetí dojel Patrik Aulický.
Komentář je pod záložkou Siluety a výsledky pod záložkou "závody"

1. června jsme na Slovensku v Revúci startovali na "6ti hodinovce". Eva a Zdeněk Jarošovi jeli s domácím Laco Koterbou v jednom týmu a obsadili třetí místo. Závod vyhrál domácí tým Rado Johan / Miro Bokor / Laco Koterba mladší.
Komentář je pod záložkou 6-hodinovka

10. srpna jsme uspořádali třetí ročník vytrvalostního závodu týmů s modely Gr.C - "2.4 hodin". Na startu se sešlo 8 posádek. Zvítězila dvojice Jiří Hameta a Květa Mašita ze Slaného. Na druhém místě skončil tým Laco Koterba / Zdeněk Jaroš a třetí byla dvojice Zdeněk Zajíček / Ivan Hroch.
Komentář je pod záložkou 2.4 hodin a výsledky pod záložkou "závody"

9. listopadu jsme uspořádali poslední závod sezóny 2019 "Den veteránů", třetí ročník závodu s modely hitorických aut. Na startu se sešlo jen 10 závodníků, protože nepřijeli kamarádi ze Slovenska. Závod vyhrál suveréním způsobem Jiří Hameta ze Slaného, druhý se umístil Květa Mašita ze Slaného a na třetím místě dojel domácí "veterán" Zdeněk Jaroš.
Komentář je pod záložkou Den veteránů a výsledky pod záložkou "závody"

Pořádáme také klubové závody v kategoriích GT (sportovní), Gr.5 (cestovní), Gr.C (prototypy) a Classic (veteráni). Klubových závodů se zúčastňují nejen domácí závodníci, ale i "přespolní" a závody mají obvykle dramatický průběh.
Výsledky jsou pod záložkou "závody"



2019 - smutná událost
Prvnímu závodu sezóny 2019 předcházela smutná událost. Po těžké nemoci zemřel ve věku pouhých 57 let náš automodelářský kamarád Standa Němeček z Hradce Králové. Pro závody komerčních modelů je to ztráta nenahraditelná.

Standu jsme znali již od osmdesátých let, kdy tvořil nepřehlédnutelnou dvojici s Janem Kieslichem. Jejich způsob "hecování" soupeřů během závodů byl někdy na hranici snesitelnosti, ale vynahrazovali to po závodech vyprávěním veselých historek. Jejich líčení toho, jak při průjezdu hlubokou kaluží přetrhli Trabanta na dvě poloviny a podobné zkazky si určitě pamatují všichni účastníci závodů dodnes. Znovu jsme Standu potkali po mnoha letech, když jsme s Evou objížděli různé závody a hledali vhodnou kategorii modelů pro náš návrat k závodění. Standa nám vylíčil výhody komerčních modelů, především jejich finanční a časovou nenáročnost tak, že jsme je začali jezdit. Po pěti letech závodění s "komerčkami" už víme, že nám lhal, aby získal další duše do seriálu Slot.it. Na závody k nám na "domácí autodráhu" jezdil velmi rád a jeho oblíbené místo bylo v "ušáku" u gramofonu. Jen nás mrzí, že se mu u nás nepodařilo vyhrát žádný pohárový závod.



2018 - závodní sezóna
V březnu jsme uspořádali druhý ročník závodu s modely cestovních aut "Siluety". Závodu se zúčastnilo 15 závodníků, vyhrála domácí veteránka Eva Jarošová, která tím přidala další vítězství ke dvěma předchozím z let 1979 a 1981.
Komentář je pod záložkou Siluety a výsledky pod záložkou "závody"

V červnu jsme se na Slovensku v Revúci zúčastnili tradiční šestihodinovky. Závod vyhrál domácí tým R.Johan/M.Bokor. Dvojici Jaroš/Jarošová se v závodě nedařilo, skončili na pátém místě.
Komentář je pod záložkou 6-hodinovka

V srpnu se jel 2.ročník vytrvalostního závodu týmů s modely Gr.C - "2.4 hodin". Na startu se sešlo 7 posádek. Závod měl letos napínavější průběh než loňský ročník. Zvítězil tým Laco Koterba a Rado Johan z klubu MAC Revúca.
Komentář je pod záložkou 2.4 hodin a výsledky pod záložkou "závody"

V červenci a v říjnu jsme uspořádali dva klubové závody v kategoriích GT, Gr.5, Gr.C a Classic.
Komentáře jsou pod záložkou "komentáře" a výsledky pod záložkou "závody"

Poslední závod sezóny 2018 "Den veteránů" se konal 24. listopadu. Závodu s modely historických aut se zúčastnilo 16 modelářů. Závod vyhrál Rado Johan z Revúce před domácí Evou Jarošovou a třetí byl loňský vítěz Zdeněk Zajíček.
Komentář je pod záložkou Den veteránů a výsledky pod záložkou "závody"



2018 - smutná událost
Ve věku pouhých 58 let zemřel náš kamarád Mirek Šostek. Stalo se to při jeho oblíbené zábavě na automodelářském závodě.

S Mirkem jsme se poprvé setkali asi v roce 1975. Stál se svým kamarádem Zdeňkem Zajíčkem před výlohou s autíčky, kterou jsme v té době dělali. Mladíci vedli "zasvěcené řeči" o tom, jak se svazarmovci mají dobře, že dostávají zadarmo materiál na autíčka a jak by nám oni dva ukázali, jak se závodí... Chvíli jsme je s Evou z povzdálí poslouchali a potom jsme je vzali na klubovou autodráhu. Chlapcům se při pohledu na autodráhu rozzářily oči a stali se z nich modeláři na celý život. Žel Mirkův život skončil příliš brzy, bude nám všem chybět.



2017 - závodní sezóna
Na začátku roku jsme uspořádali závod. Po 30 letech jsme obnovili hodinový závod cestovních aut "Rallye", který jsme přejmenovali na Siluety. Závodu se zúčastnilo 12 závodníků z pěti klubů. Závod vyhrál Mirek Šostek.
Komentář je pod záložkou Siluety a výsledky pod záložkou závody

Protože se všem účastníkům závod líbil, uspořádali jsme o prázdnách druhý závod s modely historických aut, který se jmenoval "Den veteránů". Závodu se zúčastnilo 16 závodníků, vyhrál Zdeněk Zajíček
Komentář je pod záložkou Den veteránů a výsledky pod záložkou "závody"

Protože se pro malou účast nejela šestihodinovka v Revúci, rozhodli jsme se uspořádat 11. listopadu jako náhradu vytrvalostní závod týmů s modely kategorie Gr.C - "2.4 hodin". Zvítězila posádka Laco Koterba Revúca / Zdeněk Jaroš Česká Lípa.
Komentář je pod záložkou 2.4 hodin a výsledky pod záložkou "závody"



2016 - stavba dráhy
Rok 2016 byl náročný. Nepravidelně jsme se zúčastňovali seriálu Slot.it a dokončovali stavbu domácí autodráhy. Na závodech nám to zatím moc nejde, ale autodráhu už máme skoro hotovou. Tvar dráhy byl navržený tak, aby při tréningu nebyli potřeba žádní nasazovači a aby ji mohli závodníci snadno obejít. Byla navržená především jako "útulek" pro místní automodelářské důchodce, proto má i potřebné "retro" zařízení. Tlumená světla, bar, pohodlné židle, ušák pro rozjímání, gramo na staré LP desky a podobně. Depo s kuřáckým koutkem je v druhé části místnosti.

Dráha odpovídá pravidlům pro stavbu drah SRC. Je čtyřproudá a dlouhá 30 metrů. Nejdelší "zadní" rovina měří 6 metrů, startovní rovina je dlouhá 4,5 metru. Největší zatáčky mají poloměr 100 cm, nejmenší zatáčka má poloměr 25 cm. Dvě zatáčky jsou mírně naklopené a dvě zatáčky mají proměnný radius. Rozteč drážek je 100 mm, proto je dráha vhodná jen pro autíčka v měřítku 1/32. Povrch je tmavošedý, hladký, epoxidový. Vodiče jsou z měděného 8 mm stínění. Každá drážka má vlastní invertní zdroj 25 A s výstupem 10V, 12V a 14V. Zdroje jsou sladěné s přesností 0,1 V. Přepínání napětí umožňuje jízdu oběma směry. Snímání kol je infračervenými čidly, průběh závodu je řízený počítačem s programem SpyTech.



2015 - smutná událost
Ve věku pouhých 61 let nás opustila Jarča Ponocná, barmanka a závodnice Jaruška, která byla v klubu v letech 1976-1982. Plánovali jsme, že až dokončíme webové stránky s historií klubu, že Jarču po letech navštívíme a ukážeme jí, že jsme na ni nezapoměli a i ona je "na internetu". Bohužel jsme to už nestihli. Potvrdila se tak stará pravda, že nic se nemá odkládat...



2015 - požár Svazarmu
Dvacet let nás štvalo, že jsme museli zrušit klub a autodráhu kvůli sporům s majitelem budovy. Když jsme se ve středu 13. května dívali na spoušť, kterou požár způsobil, tak se nám konečně ulevilo. Při představě, jak by dráha po hašení asi vypadala jsme si řekli, "to je dobře, že už tam není..." Takže to je asi definitivní tečka za historií klubu modelářů v "Berkovce"



2015 - testovací jízdy
Koncem dubna nás Mirek Šostek pozval na dráhu do Jablonného v rámci "vymetání pavučin" před květnovými závody. A tak jsem zalovil v šuplíku se zbytky modelářského materiálu. Oživil jsem motorky, obrousil 20 let stará kola a sestavil dvě autíčka. Na dráhu jsme jeli s velkou mírou zvědavosti, zda se dá činnost, které jsme se kdysi intenzivě věnovali, zapomenout. Po prvních pár odjetých kolech se potvrdilo přísloví, že "co se v mládí naučíš....". Babička Eva byla s historickým materiálem a vysušenými koly o poznání rychlejší než já (kolo za 3,6 sec.) a ježdění jí dokonce i bavilo. Takže test automodelářských reflexů dopadl docela dobře. A tak se s velkou mírou pravděpodobnosti vrátíme v dohledné době k závodění. Zatím se nám nejvíc líbí seriál závodů autíček Slot.it, ale možná postavím i nějaké to Áčko, nebo něco rychlejšího.



2014 - obnova klubu
Eva Jarošová, Ing. Karel Musil a Zdeněk Jaroš založili klubový web s popisem historie klubu a obnovili činnost klubu.