Třetí ročník závodu SILUETY - 23.2.2019 (Z.J.)
V sobotu 23. února jsme uspořádali třetí ročník hodinového závodu s modely cestovních vozů Sideways Gr.5.
Historie závodu je dlouhá, začala už v roce 1973, kdy byl pod názvem Rallye Česká Lípa uspořádán první ročník "hodinovky".
Poslední "stará" hodinovka se jela na osmiproudé dráze v roce 1988 a po 29 letech jsme na tradici navázali pořádáním závodu SILUETY.
Na startu závodu nás nebyl plný počet, chyběl Mirek Šostek a Standa Němeček. Mně osobně chyběl Standa, protože jsem ho vždy považoval za
měřítko kvality přípravy modelů a za měřítko výkonu při závodě. Ale takový už je život... I tak bylo ve startovním poli
dostatek dobrých modelářů, takže se výsledek závodu dal jen těžko předpovídat. Favoritů bylo hodně. Na prvním místě to byla domácí
Eva Jarošová, která obhajovala loňské vítězství a Rado Johan z Revúce, který u nás vyhrál dva poslední pohárové závody.
Také Jirka Hameta ze Slaného jezdil rychle na posledních klubovkách a Zdeněk Zajíček jezdí vždy rychle, pokud má dobré autíčko.
Překvapit mohl také "veterán" Vladimír Kuchař, nebo "junior" Patrik Aulický....
Závody začaly 2 minutovou kvalifikací, ze které se započítává nejrychlejší čas na jedno kolo. Kvalifikaci vyhrála Eva Jarošová
časem 6.320 sec. a pod čas 6.40 se již nikdo jiný nedostal. Druhý v kvalifikaci skončil Zdeněk Zajíček časem 6.454 sec. Patrik Aulický
byl o jedinou setinu vteřiny pomalejší. Čtvrtý skončil Rado Johan s časem 6.524 sec. To bylo obsazení nejrychlejší skupiny pro první
polovinu závodu. Hodinovka je s ohledem na rok narození některých závodníků rozdělená na dva půlhodinové závody, protože věkem
pokročilí modeláři by nemuseli hodinový závod vydržet :-)
Závod probíhal plynule, protože se jen minimálně vypadávalo a dráha se téměř nevypínala. Výsledky byly celkem vyrovnané, ale už po
první půlhodině závodění bylo o favoritech jasno. Zdeněk Zajíček byl na průběžném prvním místě a odjel Evě Jarošové o čtyři kola.
Ze sedmého místa po kvalifikaci poskočil pravidelnou jízdou Zdeněk Jaroš na průběžnou třetí pozici. Vladimír Kuchař jel rychle,
ale přesto byl čtvrtý a ztrácel na první místo 7 kol. Rado Johan neměl formu, ani dostatečnou rychlost a tak se propadl pořadím
až na sedmé místo. Po první polovině závodu byla polední přestávka vyplněná tradičním gulášem. Guláš byl velmi dobrý a tak si
někteří závodníci dali i nášup. Polední přestávka je dobrá, jen se při ní nesmí zapomínat na to, že závod pokračuje. Udržet soustředění
a napětí nedokázala například Eva, která během přestávky vypnula a v druhé půlce závodu se už nedokázala dostatečně koncentrovat.
Po občerstvení se závodníci rozdělili do skupin podle výsledků první jízdy. Složení nejrychlejší skupiny ale připomínalo víc klubovku,
než pohárový závod - Zajíček, Jarošová, Jaroš, Kuchař. V druhé polovině závodu se neudálo nic překvapivého, ani nikoho nepostihla technická
závada. Zdeněk Zajíček navýšil náskok, "přejedená" Eva Jarošová se jen taktak udržela na druhém místě. Vladimír Kuchař se s
Patrikem Aulickým přetahovali o místo třetí, ale Patrik byl v cíli lepší o jedno kolo. Jirka Hameta se o jedno místo zlepšil,
Rado Johan jel naopak hůř než v dopolední části. Po hodinové jízdě byly výsledky mezi druhým až pátým místem celkem vyrovnané.
Závod skončil předáním cen a většina modelářů se poté rozprchla. Na dráze jsme zůstali jen s kamarády ze Slovenska a do pozdních
nočních hodin jsme při domácí slivovici závod "hodnotili" a plánovali další akce. Toto klábosení s kamarády je pro mě a Evu asi ta
nejpříjemnější část závodů. Trochu se špičkuje na téma výsledků, Eva mi vynadala za to, že jsem Zajíčkovi připravil autíčko, se
kterým závod vyhrál. Zavzpomínáme si na zašlé časy Svazarmu a také si posteskneme nad úrovní dnešní mládeže. Po několika skleničkách
"mazání" se dal Rado dokonce vyprovokovat k předváděcí jízdě, při které zajel rekord dráhy na jedno kolo 6,26 sec. To vyvolalo další
hovor na téma, jestli je lepší mazat (namazat se) před závodem, v průběhu závodu, nebo až po závodě. Byl to velmi příjemný večer a doufáme,
že podobných večerů a debat ještě pár zažijeme.
|
Na závěr přidám poznámku o dalších plánovaných závodech. Na přání zahraničních závodníků se pravděpodobně v polovině prázdnin uskuteční
třetí ročník vytrvalostního závodu dvojic 2,4 hodin. Účast v závodě bude omezená na 5 týmů, aby se jela pouze jedna skupina s pauzou.
Termín závodu a pravidla budou včas na webu. Klubový závod naplánovaný na 13.4. se nebude konat z technických důvodů. Místo toho se
mohou závodníci zúčastnit závodu seriálu Slot.it, který bude v Praze o týden později 20. dubna.
|