úvod     aktuality     klub    závody     komentáře     foto-video     modely     burza     historie     fotoarchiv         

Den veteránů - 9.11.2019 - Česká Lípa (Z.J.)

Poslední závod letošní sezóny na domácí autodráze byl Den veteránů. Sešlo se nás tentokrát méně než obvykle. Zdravotní stav a společenské povinnosti zabránily účasti kamarádů ze Slovenska a chyběli také Standa s Mirkem. Nedá se s tím nic dělat, takový je život. Ale i přes menší počet závodníků byl závod dramatický a proti loňskému ročníku se výrazně zrychlil.

Závody začaly pátečním tréninkem, ze kterého bylo zřejmé, že Jirka Hameta a Květa Mašita přijeli dobře připravení. I když u Květy se to nedá tvrdit doslova. Snažil se v tréninku doladit svoje autíčko, ale nakonec přijal nabídku Jirky a v závodě startoval s půjčeným modelem (a udělal dobře :-). Adeptů na vítězství bylo víc, kromě dvou zmíněných to byli domácí Eva a Zdeněk Jarošovi a Vladimír Kuchař, jehož Porsche 917 se podařilo vyladit do dobré formy. Také mladý Vítek Zedníček jezdí obvykle hodně rychle. Dal se tedy očekávat dramatický souboj o první místo s těsnými výsledky. Očekávání se ale nenaplnilo, protože Jirkovi Hametovi to v den závodu všechno perfektně "sedlo" a ostatním závodníkům ujel. Zajel rekordní čas na jedno kolo v kvalifikaci a v závodě zlepšil výsledek o 22 kol proti minulému roku. Ale to jsem předběhl události.

K závodu bylo přihlášených 10 závodníků. Závod začal 2 minutovou kvalifikací, ve které jde o nejlepší čas na jedno kolo. Kvalifikaci vyhrál Jiří Hameta rekordním časem 6.26 vteřin, před Květou Mašitou (6.36), Vladimírem Kuchařem (6.42) a Evou Jarošovou (6.45). Tím byla určená nejrychlejší skupina pro krátký závod, který se jede na 4x5 minut. Krátký závod vyhrál Jiří Hameta který předvedl rychlou a pravidelnou jízdu. Na všech drážkách najel 45 kol = 180 kol celkem. Za ním se seřadili Květa Mašita, Vladimír Kuchař a Zdeněk Jaroš, všichni se ztrátou tří kol, která ještě v té chvíli nevypadala hrozivě. Z první skupiny vypadla po vlažném výkonu Eva Jarošová.

Před startem do druhé delší a náročnější části závodu na 4x10 minut byla polední přestávka vyplněná tradičním gulášem. Výsledky první části už napovídaly, kdo je nejrychlejší, ale závod trvá dlouhých 40 minut a během nich se může stát ledacos. Stalo se ale jen to, že Jiří Hameta ujížděl a ujížděl. Za ním se s odstupem držel na druhém místě Květa Mašita a na třetím Zdeněk Jaroš. Vláďa Kuchař katastrofálně pokazil poslední jízdu na červené dráze a propadl se až na páté místo za Evu Jarošovou, která ani v dlouhém závodě nepředvedla příliš dobrý výkon. Také ve druhé a třetí skupině nikdo za závodníků nepředvedl nic oslnivého. Smůlu měl Vítek Zedníček, když jeho model přeskočil v průběhu závodu do jiné drážky a došlo ke kolizi mezi modely. Při nárazu se jeho model poškodil a Vítek musel opravovat, což ho připravilo o možnost lepšího výsledku.

Když se výsledky závodů sečetly, jen se potvrdilo, co už bylo předem jasné. Zvítězil Jiří Hameta rekordním výkonem 544 kol. Na druhém místě skončil Květa Mašita - 536 kol, třetí byl Zdeněk Jaroš - 533 kol a čtvrtá dojela Eva Jarošová - 530 kol. Závodníci na dalších místech už měli výrazně větší ztrátu. O tom, jak byl letošní závod hodně rychlý, svědčí to, že letos pátý Vladimír Kuchař by s 524 ujetými koly, vyhrál loňský závod s náskokem dvou kol.

Po vyhlášení výsledků závodu a předání tradičních Becherovek letošní sezóna "spolku nostalgických důchodců" skončila. Jak bude vypadat ta příští je ještě ve hvězdách. V roce 2020 by měly být dva pohárové závody. Koncem února "Siluety", a v listopadu "Den veteránů". Mezi tyto závody chceme zařadit několik klubových závodů, ale jejich počet záleží na počtu účastníků, protože nemá smysl pořádat závody pro 6-7 lidí. Po rozhovorech s ostatními modeláři to vypadá tak, že největší problém jsou termíny. Dohodnout vhodné datum, aby vyhovovalo většině je skoro nemožné. A zbývá ještě jeden závod, "2,4 hodinovka", o kterém pokaždé říkáme, že už ho pořádat nebudeme, ale už jsme odjeli tři ročníky, tak proč ne čtvrtý :-).

krátké video ze závodu "Den veteránů" foto a video Ing. Karel Musil