úvod     aktuality     klub    závody     komentáře     foto-video     modely     burza     historie     fotoarchiv         

Den veteránů 2022 - 19.11.2022 - Česká Lípa (Z.J.)

V mírně mrazivé sobotě 19.11. jsme ukončili letošní sezónu závodem Den veteránů, který se jezdí s modely historických aut. Byl to pravděpodobně také poslední "pohárový" závod, který jsme uspořádali, protože Evu už přestalo bavit vaření guláše :-) Závod začal pátečním tréninkem, který byl slušně obsazený, autíčka a forma závodníků se ladila až do pozdního večera. Tréninkové časy byly vyrovnané a napovídaly, že v sobotu by to mohlo být napínavé. V sobotu nás byl dostatečný počet na tři skupiny, z přihlášených závodníků nepřijel pouze Petr Liška. Proti minulým ročníkům se hodně rozšířil sortiment modelů. Startovaly modely McLaren M6 a McLaren Elva od firmy Thunderslot, Matra 670, Alfa Romeo 33 a McLaren M8 od firmy Slot.it, Porsche 908 a Porsche 917/10 od firmy NSR. Modely měly pneumatiky NSR Supergrip a motory Cahoza 48 a Shark 46.

Závod začal dvouminutovou kvalifikací, ve které se soutěží o nejlepší čas na jedno kolo. Kvalifikaci vyhrála domácí "veteránka" Eva Jarošová časem 6.004 sec. Překvapivě druhý nejrychlejší byl "nováček" Michal Beránek 6.077 sec. Třetí byl domácí Zdeněk Jaroš, časem 6.152 sec. a čtvrtý skončil Daniel Hameta 6.330 sec. Je zajímavé, jaký vliv mají zapnuté stopky na výkon některých zkušených závodníků. V tréninku jim to jede jako po másle, ale jak se začně měřit čas, tak se jim do hlavy a prstu vkrádá nervozita a nejistota. Podle časů se závodníci rozdělili do skupin pro první část závodu, která se jela na 4x5 minut. První krátkou část závodu vyhrála Eva Jarošová, těsně za ní byl Michal Beránek a třetí skončil Zdeněk Jaroš. Jinak se v první části závodu nic mimořádného nestalo, jen Vladimír Kuchař postoupil do první skupiny místo Daniela Hamety.

Po chvíli poledního klidu a guláši začala delší část závodu na 4x10 minut, ve které už jde o vítězství v závodě. Boj o vítězství ale nebyl příliš dramatický. Eva Jarošová (McLaren M6) vedla od startu do cíle a závod vyhrála s náskokem pěti kol. Na druhém a třetím místě se ale závodilo až do posledních vteřin. Po první jízdě byl na druhém místě Michal Beránek 92 kol (Porsche 908), třetí byl o jedno kolo Vladimír Kuchař (Alfa Romeo 33). Po druhé jízdě si pořadí prohodili, druhý byl Kuchař 183 kol a Beránek měl o jedno kolo méně. Po třetí jízdě bylo pořadí opět obrácené. Beránek na žluté dráze zrychlil, ujel 95 kol a měl 277 kol. Kuchař byl třetí s 273 koly. V poslední čtvrté jízdě zrychlil zase Vladimír Kuchař a před koncem závodu dojel a předjel Michala Beránka o 7 metrů. Na čtvrtém místě skončil po kolísavém výkonu Zdeněk Jaroš (McLaren M6). Velkou smůlu měli Daniel a Jiří Hameta. Danovi vypadl šroubek z klece motoru a musel opravovat. Jirkovi se v polovině závodu zastavil model. Vypadalo to na závadu motoru, ale byl to jen zlomený kabel. Z průběhu závodu bylo patrné, že v kategorii Classic se vyrovnává rychlost modelů od různých výrobců, což je dobré. Naopak nás trápí kolísavé výkony "malých" motorů Short can. Není výjimečné, že otáčky motoru během závodu nepravidelně kolísají a model se stává špatně ovladatelný.



krátké video ze závodu

Pro příští rok jsme se rozhodli změnit způsob závodění. Vrátíme se ke kratším závodům, které se pojedou s několika typy modelů a budou ve formě celoročního seriálu. Výhodou této změny bude to, že se s modelem jedné kategorie nepojede během roku pouze jednou, ale několikrát. Tím by se mohla rychleji zvyšovat úroveň a vyrovnanost modelů i závodníků. Je naplánovaných šest závodů, z toho se jeden pojede na dráze ve Slaném. Závod se bude skládat ze tří samostatných závodů na 4x5 minut, takže každý závodník odjezdí celkem jednu hodinu. Závodit se bude s modely Classic, Gr.5, GT1 a GT3. Modely GT1 a GT3 se budou střídat. Výsledky jednotlivých závodů se budou bodovat a na konci roku vyhlásíme vítěze seriálu. Propozice a termíny závodů budou v krátké době zveřejněné na klubovém webu.