úvod     aktuality     klub    závody     komentáře     foto-video     modely     burza     historie     fotoarchiv         

příprava komerčních modelů pro závody

Stránka je určená pro začínající automodeláře, kteří chtějí zlepšit jízdní vlastnosti komerčních autíček na závodech. Popsané postupy nejsou jediné možné, modely jdou upravovat více způsoby. Při přípravě jsem obsah konzultoval s dalšími modeláři, v minulosti se Standou Němečkem, v současnosti s Jirkou Hametou. Ale u těchto věcí platí pravidlo, že pokud tři modeláři řeší nějaký problém, přijdou minimálně na pět způsobů, jak se to má správně dělat. Proto se omlouváme všem, kteří budou mít k obsahu výhrady a uvítáme další nápady, jak zlepšovat jízdní vlastnosti modelů.     Zdeněk Jaroš

Rovnání podvozku
Podvozek modelu se rovná ze dvou důvodů. První důvod je vyrovnání do roviny, aby měl sestavený model pod celým podvozkem stejnou světlost, která bývá při závodech obvykle určená na 0,8 mm. Druhý důvod je, že při "uvaření" podvozku se odstraní pnutí, které vzniká při výrobě. Uvařené podvozky tak mají lepší jízdní vlastnosti a jsou tvarově stálejší.
Podvozky se rovnají v horké vodě a postup je celkem jednoduchý. Jako rovnací desku je možné použít jakoukoli rovnou kovovou desku, například starý kotouč z ruční okružní pily a pod. Podvozek se na desce zafixuje magnety, které jsou součástí modelů. Deska s podvozkem se vloží do nádoby (hrnce), zalije se vařící vodou (minimálně 1 litr), přiklopí pokličkou a nechá pomalu vychladnout. Někteří modeláři prodlužují dobu chladnutí vložením nádoby s podvozkem do vyhřáté trouby.
Při rovnání se musí dodržet tyto zásady. Magnety, které přitlačují podvozek k desce, musí umožnit podvozku při rovnání malé posuny po desce, aby nedošlo k deformaci (vyhřeznutí) plastu, mezi jednotlivými magnety. Proto musí být deska hladká a magnetů nesmí být příliš mnoho. Vztlak vody sice udržuje "zvednuté" díly podvozku je stejné poloze, ale pokud má podvozek zdvižený přední spojler nad úroveň roviny, je bezpečnější jej v celé ploše podložit podložkou např. z cuprexitu, aby zůstal v požadované poloze. U podvozků, které jsou "rozřezané" je nutné zafixovat části k sobě, například dočasným přelepením mezer plátky plastu, aby nedošlo ke zborcení vnitřní části (viz foto).