úvod     aktuality     klub    závody     termíny     komentáře     foto-video     modely     historie     fotoarchiv         

Uložení motoru - převody
U dráhových modelů jsou tři způsoby uložení motoru a jsou "hezky česky" pojmenované  Sidewinder,   Anglewinder,   Inline.

Sidewinder = uložení motoru souběžně se zadní osou. Převodové kolo má čelní ozubení. Průměr převodů je 18 a 19 mm a průměr se podle počtu zubů nemění. Převody mají 31-38 zubů a jsou celokovová, nebo plastová s hliníkovou přírubou. Sesazení převodu je snadné, boční vůle mohou být větší, bez vlivu na jízdní vlastnosti modelu a opotřebení převodu.

Anglewinder = uložení motoru šikmo k zadní ose. Převodové kolo má šikmé ozubení. Průměr převodů je 15, 16, a 18 mm a průměr se podle počtu zubů nemění. Převody mají 24-36 zubů a jsou celokovová, nebo plastová s hliníkovou přírubou. Při sesazení převodu je nutné pečlivě nastavit boční vůli na zadní ose, protože převod nesmí mít velkou vůli při záběru pastorku.

Inline = uložení motoru kolmo na zadní osu. Převodové kolo má pravoúhlé ozubení. Průměr převodů se mění podle počtu zubů. Převody mají 23-30 zubů (průměr 13,5-17 mm). a jsou plastová s mosaznou nebo hliníkovou přírubou. Pro sesazení převodu se využívá drážka v přírubě převodu jako "vodítko" pro osu motoru, které udržuje pastorek v záběru.
Při použití držáku motoru s offsetem 1mm (výška zadní osy) se musí používat pouze převody, které mají upravené ozubení.

Offset - držák motoru - výška osy
"Offset" je hodnota udávaná u držáků motorů Slot.it, která vyjadřuje velikost posunutí (zdvihnutí) zadní osy. Držáky motorů jsou dodávané se čtyřmi hodnotami offsetu (0,0 / 0,5 / 0,75 / 1,0). To se využívá pro snížení světlosti modelu, nebo pro možnost použití převodu většího průměru. Z této hodnoty se dá odvodit také minimální průměr kola potřebný pro dosažení minimální světlosti. Je to ale pouze teoretická hodnota, protože při povolení šroubků, které drží držák motoru na podvozku se držák motoru mírně "propadne" a světlost by byla nedostatečná. Hodnota offsetu je vyražená na držáku motoru pod ložiskem.