úvod       aktuality       klub       komentáře      závody       modely       historie       foto-staré       foto-nové      video   

Uložení motoru - převody - pastorky
U modelů Slot.it jsou tři způsoby uložení motoru a jsou "hezky česky" pojmenované  Sidewinder,   Anglewinder,   Inline.

Sidewinder - znamená uložení motoru souběžně se zadní osou. Převodové kolo má čelní ozubení. Průměr převodového kola je 18 mm, nebo 19 mm a průměr se podle počtu zubů nemění. Převodová kola mají 31-38 zubů a jsou celokovová, nebo plastová s hliníkovou přírubou. Uložení motoru Sidewinder se používá u modelů kategorií Classic (historická auta) a Gr.C (prototypy LeMans). Sesazení převodu je snadné, boční vůle na zadní ose mohou být větší, bez vlivu na jízdní vlastnosti modelu a opotřebení převodu.

Anglewinder - znamená uložení motoru šikmo k zadní ose. Převodové kolo má šikmé ozubení. Průměr převodového kola je 15, 16, a 18 mm a průměr se podle počtu zubů nemění. Převodová kola mají 24-36 zubů a jsou celokovová, nebo plastová s hliníkovou přírubou. Uložení motoru Anglewinder se používá u modelů kategorií GT/LM (prototypy) a Gr.5 (siluety). Při sesazení převodu je nutné pečlivě nastavit boční vůli na zadní ose, protože převod nesmí mít velkou vůli při záběru pastorku.

Inline - znamená uložení motoru kolmo na zadní osu. Převodové kolo má pravoúhlé ozubení. Průměr převodového kola se mění podle počtu zubů. Převodová kola mají 23-30 zubů (průměr 13,5-17 mm). a jsou plastová s mosaznou nebo hliníkovou přírubou. Pro sesazení převodu se využívá drážka v přírubě převodu jako "vodítko" pro osu motoru, které udržuje pastorek v záběru. Při použití držáku motoru s offsetem 1mm (výška zadní osy) se musí používat pouze "offsetové" převody, které mají upravené ozubení.

Pastorky mají průměr 5,5, 6,0 a 6,5 mm a jejich průměr se podle počtu zubů nemění. Pastorky mají 8-13 zubů a jsou z mosazi, nebo hliníku potaženého teflonem.

Offset - držák motoru - výška osy
"Offset" je hodnota udávaná u držáků motorů Slot.it, která vyjadřuje velikost posunutí (zdvihnutí) zadní osy. Držáky motorů jsou dodávané se čtyřmi hodnotami offsetu (0,0 / 0,5 / 0,75 / 1,0). To se využívá pro snížení světlosti modelu, nebo pro možnost použití převodu většího průměru. Z této hodnoty se dá odvodit také minimální průměr kola potřebný pro dosažení minimální světlosti. Je to ale pouze teoretická hodnota, protože při povolení šroubků, které drží držák motoru na podvozku se držák motoru mírně "propadne" a světlost by byla nedostatečná. Hodnota offsetu je vyražená na držáku motoru pod ložiskem.