úvod     aktuality     klub    závody     komentáře     foto-video     modely     burza     historie     fotoarchiv         

Kategorie GT3 jsou modely upravených sportovních aut v měřítku 1/32 z MS vytrvalostních závodů a seriálu závodů FIA GT. Modely vozů vyrábí několik firem: Slot.it, NSR, Scaleauto... Každý model je v několika verzích podle posádek, nebo závodů.

Kategorie GT3 vznikla v roce 2005. Nová pravidla měla sjednotit různá národní pravidla a tím umožnit starty vozů v mezinárodních závodech. Vozy GT3 jsou sériově vyráběná auta upravená podle pravidel FIA. Pravidla jsou volná, proto spolu mohou závodit auta různé konstrukce a výkonů. Vozy mají hmotnost 1.200 - 1.300 kg a výkon motorů 500 - 600 koní. Před závody procházejí "vyvážením výkonu", aby se vyrovnal poměr hmotnosti k výkonu. V roce 2020 bylo homologováno pro závody GT3 asi 50 typů. Českou "stopu" v kategorii GT zanechal závodník Tomáš Enge, který jezdil v letech 2002 -2016 na okruzích v Evropě a USA ve vozech Ferrari 550, Aston Martin DBR9, Lamborghini Murcielago, Chevrolet Camaro...

Aston Martin DBR9 č.7 týmu Fischer Racing (Young Drive) z roku 2010, ve kterém posádka Tomáš Enge / Darren Turner vyhrála závod MS GT na okruhu Nürburgring. Celkově skončili v roce 2010 na 4. místě, když z deseti závodů jeden vyhráli a dvakrát dojeli na druhém místě (Brno a Interlagos). Auto mělo atmosférický 6ti litrový motor V12 s výkonem 600k, 6ti stupňovou sekvenční převodovku a vážilo 1.100 kg.

Chevrolet Corvette C6R v barvách týmu Exim Bank China se zúčastnil závodů MS GT v roce 2011. Na Belgickém Zolderu dojela posádka Mike Hezemans, Nicky Catsburg na 5. místě. V celkovém pořadí MS 2011 nebyl tým započítán, protože startoval pouze s jedním autem. Vůz postavila firma Pratt a Miller (Corvette Racing) pro americké vytrvalostní závody a pro evropské závody GT. Typ C6R pohání motor V8 s obsahem 5,5 l a výkonem 490 koní.

Nový typ Chevrolet Corvette C7R se od roku 2014 zúčastňuje vytrvalostních závodů v USA. Na 24h LeMans 2015 zvítězil ve třídě GTE-Pro s posádkou O.Gavin, T.Milner a J.Taylor. Vůz s číslem 50 dojel v 6ti hodinovce na Belgickém Spa 2016 s posádkou P.Rubeti, Y.Yamagishi, P.Ragues na 21. místě. Vůz pro závody postavila firma Pratt a Miller (Corvette Racing). Motor V8 s obsahem 5,5 l má výkon 490 koní.

Audi R8 LMS Ultra č.2 týmu Audi Sport Phoenix Racing dojelo v závodě 24h Nürburgring 2012 na 5. místě. Ve voze se střídal R.Rast, F.Stipper, M.Fässler a Ch.Mies. Druhý vůz týmu v závodě zvítězil. Zákaznické vozy se připravují od roku 2008, kdy byla testována první verze. Pro sezónu 2009 už bylo připraveno 12 vozů. Rám je hliníkový, karoserie je směs hliníku a kompozitů. Vůz má 6ti stupňovou sekvenční převodovku, motor V10 s obsahem 5,2l má výkon 570 koní.

BMW Z4 GT3 ze závodu v Rockingamu 2015, který byl součástí britského šampionátu GT. Vůz č.63 řídila dvojice Jon Minshaw / Phil Kenn. V celkovém pořadí skončili na 6. místě. Vůz nasazoval tým Team Russia by Barwell Racing. Firma BMW připravuje typ Z4 pro závody od roku 2010. Největší změny proti silničním vozům byla pevná střecha a kapota z uhlíkových vláken, zadní difusor a velké zadní křídlo. Motor V8 má obsah 4,4 litru a výkon 508 k. Vůz má 6ti stupňovou sekvenční převodovku a váží 1.190 kg.

Porsche 997 GT3 RSR č.76 týmu IMSA Performance dojelo na 24 hodin LeMans 2007 na 15. místě. Vůz řídila posádka R. Narac, R. Lietz, P. Long. Vozy 997 se objevují na tratích od roku 2006 a typ RSR je jedním z dlouhé řady vozů odvozených od typu 911. Porsche připravuje pro závody tento typ vozů už od roku 1998. Vozy GT nasazují do závodů většinou soukromé týmy. Motor typu RSR je plochý atmosferický 6ti válec s obsahem 3,8 litru a má výkon 485 k. Auto má sekvenční 6st. převodovku a váží 1.225kg.

Mercedes AMG GT závodí po celém světě ve vytrvalostních závodech Blancpain Endurance, IMSA Sports Car, ADAC GT a dalších. Verze vozu GT3 pro rok 2020 má 6ti litrový atmosférický motor V8 s výkonem 622 koní. Má sníženou váhu, vylepšenou elektroniku a další funkce jako je například automatické nastartování motoru ve chvíli, kdy se vůz spustí ze zvedáku při zastávce v depu. Vozy pro závody připravují soukromé týmy a do roku 2019 jich bylo prodáno 130 kusů.

Maserati Gran Turismo - MC Stradale GT3 bylo představeno v roce 2010 jako vylepšení předchozího typu GT4. Váha se snížila o 110 kg, změnila se aerodynamika, vůz má keramické brzdy a robotickou převodovku Ferrari, která zařadí rychlost za 60 ms. Motor V8/4,7 litru má výkon 460 koní. S vozy většinou startovaly soukromé týmy na závodech nižší úrovně.

BMW M6 GT3 byl představen v roce 2015. Při vývoji nového vozu čerpali konstruktéři ze zkušeností s typem BMW Z4. Vůz pohání přeplňovaný 4,4 litový motor V8 s výkonem 580 koní. Karoserie je z uhlíkových vláken a vůz váží 1.300 kg. Pro lepší rozložení váhy je 6ti stupňová převodovka vzadu. Do závodů byl nasazený v roce 2016, kdy vyhrál 24 hodin Spa-Francorchamps. V roce 2018 prošlo auto modernizací na verzi "Evo", která zlepšila ovladatelnost a spolehlivost. Vůz nasazují do závodů soukromé týmy.

Dodge Viper SRT (zmije) je ikonické americké sportovní auto, které se na závodech objevuje od roku 1990. Typ GTS R připravila americká firma Street & Racing Technology (SRT). Vůz má motor V10 s objemem 8,4 litru a výkonem, který je pro třídu GT3 omezen na 600 k. Robotická převodovka je umístěná pro lepší rozložení váhy vzadu. Poprvé startoval na 24h LeMans v roce 2013 a závod dokončil na celkovém 24. místě. V roce 2014 měl tým startovat znovu v LeMans, ale závodní program SRT byl v tomto roce ukončen.

Lamborghini Huracan GT3 nasazují do vytrvalostních závodů Blancpain Endurance Series soukromé týmy od roku 2015. Karoserie je z kompozitních materiálů, podvozek auta je z hliníku a karbonu, motor je uprostřed, 6ti stupňová sekvenční převodovka je vzadu a přední rám nese vodní chladič. Atmosférický motor V10 má obsah 5,2 litrů, výkon ani rychlost se neuvádí, váha vozu je 1.239 kg. Model na obrázku je model Sideways z limitované série "Gulf Racing"

Ferrari F40 GTE č.41 startovalo v roce 1995 v LeMans s posádkou F.Mancini, G.Ayles a M.Monti. Typ F40 se začal vyrábět v roce 1985 a celkem bylo vyrobeno asi 1.300 aut v různých verzích, které se lišily především výkonem motoru. Typ GT - 478k, typ GTE - 660k a typ LM 720 - 900k . Rám vozu byla kombinace kompozitu a ocelových trubek. Přeplňovaný motor V8 měl obsah 3,6 litru a sekvenční 6ti stupňovou převodovku. Vozy F40 byly úspěšné na kratších závodech, ale v dlouhých závodech se jim nedařilo. Nejlepší výsledek v LeMans bylo 12. místo v roce 1995.

McLaren F1 GTR č.76 startoval v roce 2002 v Japonském šampionátu GT s posádkou N.Hattori, E.Tajima. Auto navrhl kostruktér Gordon Murray v roce 1992 a bylo to první seriové auto s podvozkem vyrobeným z kompozitních materiálů. Silniční verze je určená pro 3 pasažéry, řidič sedí vpředu uprostřed a dva spolujezdci za ním. Bylo postaveno asi 100 vozů v různých specifikacích. V roce 1995 získal McLaren titul "nejrychlejší sériové auto", když dosáhl rychlosti 391 km/hod. Auto pohání 12ti válcový atmosférický motor BMW s obsahem 6litrů a výkonem 618 k.

McLaren 720 S GT3 má podvozek kompletně vyrobený z uhlíkových vláken. Před zadní nápravou má uložený 4 litrový vidlicový osmiválec přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Maximální výkon 720 k, bude pro závody omezen na 500 k. Převodovka je šestistupňová sekvenční. McLaren 720S GT3 má nově řešenou příď i přední blatníky a přepracováný je také zadní nárazník spolu s vyvedením výfukového systému.