úvod       aktuality       klub       komentáře      závody       modely       historie       foto-staré       foto-nové      video   

4. závod seriálu Slot.it Nová Paka - 9.9.2017 (Z.J.)
Kamarádi automodeláři, občas mě někdo z vás upomíná, že nepíšu komentáře o všech závodech, kterých se s Evou zúčastníme. Ale ono je to těžké, vzpomenout si za pár dní na průběh závodu. Z posledního závodu seriálu Slot.it v Nové Pace si samozřejmě pamatuji tradiční pečená kuřata (velmi chutná). Ale ze samotného závodu, nebo spíš ze závodů se mi vybaví jen to, že byla stále sháňka po fialových lepících na označení modelů a také to, že se ve skupině "B" nezvykle často vypínala dráha. To pro nás (slabší závodníky) bylo docela nepříjemné, protože to velmi rozkouskovalo (lepší výraz mě nenapadá) už tak krátké jízdy. Myslím, že nebylo vyjímkou, vypnutí dráhy i 3x v průběhu jednoho kola. No a další zážitky ? Během závodů jsem musel 32x přenášet a zapínat ovladač a kdybych jel i "Daytony", tak by to bylo 40x. My (starší lidé) v tom neustálém pohybu a přesunech trochu ztrácíme orientaci. Občas nevíme, kde se nám zastavilo autíčko, kolikátou vlastně jedeme jízdu, kolikátí v závodě jsme a tak podobně, prostě žádná velká zábava to není. A tak jediná pozitivní věc, kterou jsem při závodech zaznamenal, byl třetí nejrychlejší čas na kolo v kategorii Gr.C. Z toho mám radost, protože to znamená, že už jsem se konečně naučil postavit rychlé autíčko. Ale myslím, že jeden kladný zážitek za celý den je docela málo. Proto jsme s Evou po cestě ze závodů řešili zásadní otázku. Bavili jsme se dnes? A celkem snadno jsme se shodli na odpovědi. Nebavili! A to je problém, protože automodelářství je především zábava a zábava by měla být zábavná, jinak se z toho stane činnost, která nemá smysl.

Pokusím se stručně popsat několik důvodů, proč jsme se v sobotu nebavili. A podotýkám, že je to můj subjektivní názor. Názor starého modeláře (67 let), který už nemá žádné ambice získávat nějaké body, nebo si něco dokazovat. Tuto fázi modelářského života, kdy jsem považoval za důležité vyhrát například "krajský přebor", už mám dávno za sebou. Protože je to názor subjektivní, tak se mnou určitě nebudou mnozí souhlasit. A pokud by se k tomu chtěl někdo z vás vyjádřit a pošle nám nějaké připomínky, tak je rádi zveřejníme na našem webu. Samozřejmě, že pouze ty slušné :-).

Pravidla - přejímka
Tomáš má pravidla pro seriál Slot.it napsaná velmi precizně a podrobně. V pravidlech je například přesně definovaný postup při okrajování dovažovacích olůvek, jsou tam povolené typy motorů, disků, pneumatik a podobně. Mám na stavební pravidla sice úplně odlišný názor, ale snažím se body pravidel respektovat, protože jsem tak vychovaný. Ale při každé přejímce mám nepříjemný pocit z toho, jestli třeba u kategorie Gr.5 je na modelu správný typ zadních disků, ale zatím mě ještě Standa od přejímky nevyhodil. Ale zdá se, že někteří z nás si to "do hlavy" tak neberou, protože jsem například viděl Gr.5 s vylehčenou lexanovou kabinou a vysklením. A tím se dostávám k samotné přejímce. Standa sice model každému? prohlédne, ale pokud bych si ho po přejímce vyměnil za úplně jiný, tak už se na to nepřijde. A k čemu je potom taková přejímka modelů dobrá ?

Rozhodčí
Ze zkušenosti vím, že rozhodčí je velmi důležitá součást závodu, protože ovlivňuje průběh závodu, například rozhodováním o vypínání dráhy. Měl by to tedy být člověk, který má jednak respekt u závodníků a také cit pro řízení závodu. Podle mě je ideální rozhodčí ten, který sám nezávodí. V Nové Pace se za pultem střídalo několik "rozhodčích", včetně žáka (byť automodeláře) a to mělo na průběh závodu neblahý vliv. Dráha se vypínala opravdu často a protože jsem měl možnost jako nasazovač pozorovat například průběh jízdy "B" skupiny v kategorii Classic, tak můžu konstatovat, že z poloviny byla vypnutí zbytečná. Možná touto poznámkou naštvu Tomáše, ale takovou organizaci závodu bych si nedovolil ani při závodech u nás na půdě.

Čištění koleček
Čistit, nebo nečistit - to je otázka skoro Hamletovská. Je to sice spíš téma Laca Koterby, ale přesto napíšu svůj názor. Když je dráha opravdu výborně připravená, tak je čištění pneumatik asi zbytečné. Ale to se na závodech seriálu stává zřídka. Nevím jak ostatním, ale naše autíčka v Nové Pace seděla dobře první 3 - 4 jízdy, potom už to nebyla závodní jízda, ale pouze snaha udržet model na dráze a nevypadnout. Už slyším "bylo to pro všechny stejné..." ano to je pravda, ale bylo to opravdu pro všechny stejné ? Slabší závodníci mají s horší přilnavostí větší problémy, než ti dobří. Z toho potom plynou kolize a vypadnutí a z toho následně vypínání dráhy. A celý ten problém je podle mě blbost. Když se povolí čištění kol během závodu, tak to bude také pro všechny stejné. Laco bude spokojený, jízda ho bude bavit a tom to přeci celé je. Děláme to proto, aby jsme se bavili a ne rozčilovali.

Časový plán - kategorie
Délka závodu závisí na počtu kategorií a závodníků, tyto dvě věci jsou spojené. Tomáš má závody vypsané pro 5 kategorií. Když se na závodech sejde víc lidí, než nás bylo v sobotu, tak se závod protáhne až do večerních hodin. Vzpomínám si, že jsme absolvovali závody, které trvaly 12 hodin a to už opravdu nebyla zábava. Pět kategorií je na jeden den moc. Asi v roce 1980 jsme ze stejného důvodu přestali jezdit veřejné závody a to se na "veřejňáku" startovalo pouze ve čtyřech kategoriích. Počet závodníků se asi omezit nedá, ale počet kategorií by se dal omezit snadno. Podle nás by byla "ideální" zábava, kdyby se závodilo v jeden den pouze se 2 - 3 modely a jízdy se prodloužily ze dvou na 3 - 4 minuty. Trochu by polevilo pobíhání s ovladačem, vybyl by čas na očištění koleček a přelepení modelu (měl by to dělat sám závodník) a šance na úspěch v závodě by nekončila při prvním vypadnutí modelu. Kategorie by se mohly samozřejmě prostřídávat, takže by nikdo o nic nepřišel.

Bodování
Tomášův způsob bodování seriálu je pro nás záhada. Proč má vítěz kategorie "Daytona" 35 bodů a proč má vítěz kategorie "Classic" jen 20 bodů ? Stejných 20 bodů jako závodník, který skončí v "Daytonách" na 11 místě. Vyhrát každou kategorii je stejně náročné a rozdílné bodování zkresluje výsledky. Podle našeho názoru by mohly být kategorie obodované stejně a mohlo by se vyhodnocovat nejen celkové pořadí, ale i samostatně pořadí v jednotlivých kategoriích. Myslím, že by to bylo zajímavé a seriálu by to prospělo.

A jak jsme to s Evou po cestě ze závodů probírali, shodli jsme se na tom, že seriál Slot.it už nebudeme jezdit pravidelně. Pro mě je příprava 10 modelů na závod příliš časově náročná a Eva si při krátkých 2 minutových jízdách s různými modely moc nezazávodí. Než se trochu rozkouká, tak už je konec. Má raději delší jízdy s jedním modelem, kdy má čas nastavit si ovladač a rozjet se. Tak jsme si pro zbytek roku naplánovali, že pojedeme "hodinovku" v Revúci, potom vytrvalostní závod dvojic u nás na půdě a snad se také dostaneme na poslední závod seriálu Slot.it do Jihlavy.