úvod     aktuality     klub    závody     komentáře     foto-video     modely     burza     historie     fotoarchiv         

Den veteránů - 19.8.2017 - Česká Lípa (Z.J.)
Druhý závod na "domácí autodráze" jsme jako pořadatelé zvládli asi trochu lépe než ten první. Karel se naučil ovládat program, já se naučil správně namazat dráhu a Eva docela dobře odhadla množství proviantu, takže nemusíme několik dnů dojídat zbylé párky jako po minulých závodech. Na občerstvení dohlížela nová barmanka Alenka, která se starala, aby závodníci, kteří při závodě nevnímají okolí, dodržovali správný pitný režim a dostatečný příjem kalorií. Z depa nebyly slyšet stížnosti, tak se zdá, že závodníci byli spokojení. Jediné, co se nám nepovedlo zajistit, bylo počasí. V pátek bylo horko a dusno, ale slibuji, že se na počasí při příštích závodech zaměříme a zlepšíme ho.

"Den veteránů" byl vypsaný pro kategorii Classic (modely historických aut). Závodu se zúčastnilo 15 modelářů, což je skoro maximální kapacita autodráhy. Sešla se téměř celá "špička" startovního pole seriálu Slot.it. Loňský vítěz Rado Johan z Revúce, současný vedoucí závodník Jirka Nováček z Jihlavy a poprvé k nám přijel také Standa Němeček z Hradce Králové. Závodníci z Revúce a Jihlavy přijeli už v pátek a na tréninku se sešlo i pár domácích. Autíčka se postupně zrychlovala, tak to vypadalo, že sobotní závod bude mít dramatický průběh.

Závod byl rozdělený na dvě 20ti minutové jízdy, jejichž výsledky se sčítaly. Začínalo se kvalifikací na 2 minuty, ve které se měřil čas na jedno kolo. Nejrychlejší v kvalifikaci byla domácí Eva Jarošová s časem 6.538 sec. Podle časů se závodníci rozdělili do skupin pro první část závodu. Po odjetí první části se do čela průběžného pořadí dostali dva domácí závodníci, Jarošová a Jaroš a dva skoro domácí Zajíček a Šostek z Jablonného. Jeden z favoritů Rado Johan pokazil krajní dráhy a ztratil na "špičku" 4 kola. Možná, že nezvolil správné množství mazání a už se příště nedá od soupeřů (Mirka Šostka) přemluvit v průběhu závodu ke konzumaci "hruškovice". Standovi Němečkovi chyběl po první části jen kousíček na první skupinu a stále se zrychloval, takže o celkovém pořadí nebylo po první půlce vůbec rozhodnuto.

Druhá část závodu byla trochu pomalejší, ale dramatická. Průběžně druhý Zdeněk Zajíček byl trochu nervózní (měl neklidné ruce při přepínání ovladače), ale postupně stahoval ztrátu 3 kol na Zdeňka Jaroše. Dojet a předjet se mu ho podařilo a tak to bylo v cíli velmi těsné. Rozdíl mezi prvním a druhým byl v cíli pouhých 11 metrů. Eva Jarošová pokazila krajní červenou dráhu a vypadla z boje o první místo. Mirek Šostek zajel pravidelný výkon a také absolutně nejrychlejší čas na jedno kolo 6.356, ale na stupně vítězů to nestačilo. V druhé části závodu hodně zrychlil Standa Němeček 166 kol a čas na kolo 6.453, ale ztráta z první části závodu byla příliš velká. Rado Johan měl špatný den a propadal se pořadím dolů. Ještě musím zmínit výkon "nováčka" Vládi Kuchaře, který nezávodil 40 let a poprvé jel s modelem Slot.it a poprvé držel v ruce elektronický ovladač. Potrvrdil rčení "co se v mládí naučíš..." a odjel s půjčenou Alfou solidní závod na celkovém 11 místě. Jirka Nováček z Jihlavy měl smůlu, když před koncem závodu odpadl pro technickou závadu modelu. Pavla Wasserbauera z Prahy bych chtěl pochválit za hezký model Fordu GT, ale jen vzhled k dobrému výsledku nestačí.

Po ukončení, když se závodníkům snížila hladina adrenalinu na normální úroveň, následovalo vyhlašování výsledků. Toho se ujala Alenka Kuchařová a využila při tom zkušenosti své profese (ředitelka mateřské školy). Bylo to něco, co myslím ještě automodeláři na žádných závodech nezažili. Nevím jak ostatní, ale já jsem se při tom skvěle pobavil, za což jí touto cestou děkuji. Předáním cen závody skončily. Je škoda, že se závodníci po ukončení nezdrží o chvilku déle. Mohli by si dát v klidu kávu, při které by si mohli, také v klidu, zanadávat. Na pořadatele, na soupeře, na smůlu,.. a také by konečně vybyl čas na poslech starých desek od Mariána Vargy, což jsem v průběhu závodu nechtěl dovolit.



další fotky ze závodu jsou pod záložkou "foto - nové"

Na závěr ještě pár "technických" vysvětlení a odpovědí na otázky, které jsem zaslechl v depu.

Úprava autodráhy - dráha byla namazaná medem NSR 4602. Zkoušel jsem různá mazání, ale med NSR se zdá být nejvhodnější. Zředěným medem mažu pouze zatáčky včetně asi 30cm výjezdu na rovinu. Na každé dráze objedu asi 20 kol a tím "vytáhnu" mazání na rovinky. Mazání na rovině potom rozetřu hadříkem namočeným v benzínu a je hotovo. Po pátečním tréniku oživím mazání v zatáčkách a takto připravená dráha vydrží ve stejném stavu (přilnavosti) celý závod. Pokud se medem namaže celá dráha včetně rovinek, dochází při jízdě u slabších motorů k velké ztrátě otáček. Víc medu na rovině se také špatně snáší s pneumatikami N22.

Motory a dovážení - pravidlo seriálu Slot.it o dovážení modelu jsem upravil pro závod "veteránů" ze dvou důvodů. Hlavní důvod byl vyrovnání jízdních vlastností různých typů modelů, aby ze závodu historiků nebyl pouze "Matra pohár". Testoval jsem model Alfy proti Matře. Když se oba modely dováží o 10g, tak je Matra o 2-3 desetiny na kolo rychlejší a je výrazně stabilnější. Pokud se oba modely dováží na stejnou celkovou váhu, vyrovnají se jak časy, tak i jízdní vlastnosti. Při zkouškách jsem přehazoval kompletní držák motoru (motor, převody, kola) z modelu do modelu. Testoval jsem samozřejmě ve stejné chvíli, opakovaně a výsledky testů byly vcelku jednoznačné. Druhý důvod změny pravidla je obtížné dovážení rozpůlenými 5g tělísky u některých typů modelů, např. Ford GT, McLaren,...

Sestava modelu - modely na prvních třech místech byly sestaveny takto. Motor NSR 3002 (SHARK 30), pastorek 11z, převod 33-35z, pneumatiky u vítězného modelu (Matra) F15, u druhého modelu (Alfa) N22, u třetího modelu (Matra) F15. Dovážení u všech tří modelů cca 79,5g. Olovo 1,4mm po celé ploše bočnic nalepené oboustrankou. Na jemné dovážení byly ve "druhé" vrstvě dvě cca 2g tělíska umístěná přibližně uprostřed.

Na úplný závěr bych uvedl, že uvažujeme o uspořádání ještě jednoho závodu v letošním roce. Byl by to "vytrvalostní" závod (dvouhodinovka) dvojic s modely Gr.C. Úpravy modelů budou přibližně stejné jako pro závod "vetránů". Modely Slot.it Gr.C, malé motory Slot.it a NSR, váha max. 80g. Závod by mohl být v období říjen - listopad a účast bude omezená pouze pro 8 posádek. Pokud závod uspořádáme, budou propozice včas na klubovém webu.