Období třetí dráhy 1980 - 1997
|
|
Ale i během stavby nové autodráhy jsme si občas našli čas na stavění modelů autíček a na závodění na jiných autodráhách.
|
|
V roce 1985 byla konečně autodráha hotová a prvním klubovým dnem 25.10.1985 se začala psát nová kapitola klubu. První úkol, který jsme
museli vyřešit, bylo oživení činnosti klubu, protože po pěti letech práce zbyli v klubu pouze čtyři dospělí členové. Zdeněk Jaroš,
Eva Jarošová, Vlasta Daněk, ing.Karel Musil a dvě děti Barbora a Martina Jarošová. Hlavním úkolem tedy bylo rozšíření členské základny
a nejlepší způsob jak to vyřešit, bylo začít od dětí a mladé automodeláře si vychovat.
|
|
Během dlouhé přestávky, kdy jsme závody nepořádali se automodelářství výrazně změnilo a vyměnili se i závodníci. Většina "veteránů"
ze Svazarmovské éry přestala závodit a přišla nová generace modelářů. Na závodech převládala rivalita, nervozita, křik a někdy i hádky.
Modely byly stále rychlejší, finančně nákladnější a jejich příprava náročnější. Za "starých" časů uměl každý modelář sletovat drátěný
podvozek a také 60 Kčs za motor Mabuchi nebyla velká částka. Teď se jezdilo s podvozky, které byly vyjiskřené z ocelového plechu a tato
technologie nebyla každému dostupná. Motory nestály desetikoruny, ale tisíce a jejich údržba byla náročná. Také vyladění modelů na závod
vyžadovalo velké znalosti, které už "veteráni" většinou nechápali. Změna v technické úrovni a rychlosti modelů byla obrovská.
Model s drátěným podvozkem a motorem s feritovými magnety objel jedno kolo na 40metrové dráze za 5-6 vteřin. Model C24 (G7) s ocelovým podvozkem,
lexanovou karoserií se spojlery a motorem se samarium-kobaltovými magnety objel jedno kolo za 2 vteřiny.
|
|
V roce 1988 pokračovala činnost klubu obdobně a uspořádali jsme 7 závodů. Jeden veřejný závod, krajský přebor, pohárový závod GT v
kategoriích C24 a C32, druhý ročník 6ti hodinového závodu týmů v kategorii G12, Českolipský dvojboj v kat. A4/24 a B, další závod seriálu
Grand Prix a po sedmi letech obnovený závod Rallye, který byl nejvíc obsazený ročník v historii tohoto závodu. V závodě, kterého se zúčastnilo
23 závodníků zvítězil Zdeněk Chleborád. Nejvíce obsazeným závodem byl závod seriálu Grand Prix, kterého se zúčastnilo 32 závodníků z 16ti klubů.
Kromě pořádání závodů se členové klubu zúčastňovali i závodů v Jablonném v Podještědí a Eva Jarošová a Zdeněk Chleborád se zúčastnili
přeboru ČSR v Hradci Králové.
|
|
V roce 1989, jsme pořádali pouze čtyři závody. Veřejnou soutěž na které bylo jen 13 závodníků a byl to poslední "veřejňák", který se
v České Lípě jel. Další závody v tomto roce už byly pouze pohárové, Malá cena F1 a Českolipský dvojboj. Na konci roku jsme pořádali již
tradičně dobře obsazený závod seriálu GP, kterého se zúčastnilo 31 závodníků z ČSSR, NDR, Lotyšska a Litevska. V tomto roce se seriálu GP
zúčastnilo celkem 108 závodníků a Eva a Zdeněk Jarošovi byli v celkovém pořadí seriálu GP 1989 na 33 a 34 místě. Eva Jarošová skončila v nejrychlejší
kategorii G7 celkově na 15 místě z 81 závodníků a to byl velmi dobrý výsledek, vzhledem k tomu, že startovala pouze v jednom závodě ze šesti.
|
|
Informace o kvalitách dráhy i o kvalitě pořádání závodů se pomalu šířily do okolního světa. Otevřené hranice a zvědavost "západních" modelářů
na to, jak asi vypadají autodráhy, závody a život na východě k nám postupně přiváděla cizince. Většinou byli překvapeni tím, jak dobrá je v
Československu úroveň této zábavy. Docházelo při tom k zábavným střetům "civizací". My jsme s údivem zírali na dálkové zamykání aut a cizinci
ze západu zase s úžasem sledovali startování Trabanta, se kterým Barbora přivážela zásoby jídla do baru. Jednou, když při příjezdu nemohla
zaparkovat před klubem do malé mezery, tak ji s Trabantem do mezery zanesli. Velkou oblibu u cizinců si získal čerstvý českolipský chleba,
který se podával namazaný máslem a obložený natvrdo uvařenými vajíčky, které byly potřené kremžskou hořčicí.
|
|
V roce 1992 jsme pořádali pouze dva závody, ale jako pořadatelé jsme se dostali na vrchol možného. Vedle již tradičního závodu Grand Prix jsme ve spolupráci s Ing. Vlado Okálim z Bratislavy a za finančního přispění STSČ uspořádali ve dnech 28.7.-2.8. první mistrovství světa automodelářů, kterého se zúčastnilo 86 automodelářů z ČSFR, Francie, Holandska, Itálie, Jihoafrické republiky, Lotyšska, Německa, Nového Zélandu, Španělska, Švédska, USA a Velké Británie. Mistrovství bylo původně vypsané jako Mistrovství Evropy, ale protože se ho zúčastnili závodníci téměř ze všech kontinentů (kromě Asie) bylo dodatečně prohlášené za 1.mistrovství světa automodelářů. Pořádání závodu pro devadesát lidí bylo hodně náročné, protože na pořádání nás bylo málo. Karel Musil obsluhoval počítač, Jan Vaníček z Hradce Králové a Zdeněk Jaroš se střídali ve funkci rozhodčího, Eva Jarošová byla jako obvykle "holka pro všechno" a v baru byla Barbora s Martinou. Autodráha nebyla pro tak velkou akci navržená. Bylo léto, horko a závodníci byli všude. Na dráze, na chodbách, klubovna byla narvaná a stále se musel doplňovat proviant. Většina závodníků byla ukázněná, ale našly se i výjimky. Vzpomínám si na jednoho cizince, který se choval jako čuně. I přes zákaz kouřil v depu, klepal popel na zem a nedopalky zašlapával na novém linoleu. Nepomáhalo ani napomínání, ani to, že jsem k němu po každé vykouřené cigaretě demonstrativně přišel se smetáčkem a zametl kolem něho bordel, který nadělal. Sice zvedl nohy, abych mohl zametat, ale jinak to s ním nepohnulo. Převážná většina modelářů se ale chovala ohleduplně, jak k sobě navzájem, tak k pořadatelům. Velmi sympatický byl třeba Jan Limpach z USA. Byl klidný, tichý, na pracovním stole měl prostřený froté ručník a odpadky, odstřižky a lepenky dával na jednu hromádku. Tréninky i závody jednotlivých kategorií probíhaly podle naplánovaných rozpisů, autodráha i obsluha vydržely bez vážnějších problémů, ale ulevilo se nám, když se za posledním závodníkem zavřely dveře. Byli jsme sice "slavný" klub, který uspořádal první MS, poznali jsme zajímavé lidi z modelářské branže, jako například lidi z vedení firmy Parma a mnoho dalších lidí z různých částí světa, ale zábava už to nebyla. S tím, co nás přivedlo k automodelářství, to je stavění hezkých autíček, závody bez velkých emocí a setkávání s kamarády, už to nemělo nic společného. |
|
STSČ ČR na našem okrese zastoupený organizací "Technické sporty Českolipsko" se rychle zorientoval v nové porevoluční době a začal se chovat
tržně. V lednu 1992 přišel s novou nájemní smlouvou na užívání nebytových prostor za částku 56.096 Kčs ročně. Nájemní smlouvu jsme odmítli
podepsat a cena za pronájem byla snížena na 44.000 Kčs ročně. Tím se začal psát nový nekonečný příběh o výši nájmu a podmínkách užívání
místnosti, kde byla autodráha. Neustálé psaní dopisů a odvolání nás odvádělo od modelářské činnosti a dnes je s podivem, že jsme v této
vypjaté atmosféře, ještě našli sílu a chuť k pořádání závodů. Nakonec se podařilo snížit nájem až na částku 22.630 Kčs ročně, ale ani na to
klub neměl finanční prostředky. Klub měl v té době jen 6 členů Jaroš Zdeněk, Jarošová Eva, Barbora, Martina, Zdeněk Chleborád a Karel Musil
a nedostával žádné dotace na provoz od Svazu, ani od města. Celý provoz byl dotován firmou Juraweld, kterou vlastnili Eva a Zdeněk Jarošovi.
|
|
V roce 1994 jsme v únoru uspořádali pouze jeden závod seriálu Grand Prix v kategoriích F132, SP32 a G12 a potom jsme přerušili
automodelářskou činnost. Bylo nutné nejprve vyřešit financování klubu. Prodejna modelářských a řemeslnických potřeb byla rozšířená o
prostor klubovny, ale nevydělávala tolik, kolik bylo potřeba. Také poměry v budově se stále zhoršovaly.
Většina prostor bývalého OV Svazarmu byla pronajata různým firmám a podnikatelům ke komerčnímu využití. V přízemí byla hospoda Český Honza
a prodejna stavebního materiálu. V patře kromě autoškoly byla prodejna ochranných pomůcek a půjčovna svatebních šatů. Postupem času začínaly
být vztahy nájemců hodně napjaté. Byla nám odpojená voda a odpad do klubovny, z kuchyně hospody se větralo do chodby, kterou chodili zákazníci
do prodejny, ve vstupním vestibulu se začínaly skladovat odpadky a odložené věci. Bylo to nepříjemné prostředí, které nám znechucovalo modelářství.
|
|
V polovině roku 1996 vypsal správce budovy TS Českolipsko výběrové řízení na pronájem klubových prostor, které jsme od roku 1980 užívali. TS Českolipsko požadoval minimální výši nájemného 800 Kč/m2 za rok při využití ke komerčním účelům, celkem 136.000 Kč za rok. Při zachování pouze modelářské činnosti byla stanovena minimální částka na 290 Kč/m2 za rok, celkem 49.300 Kč za rok. Když jsme k této částce připočetli náklady na vytápění, elektřinu, vodu, úklid, špatné poměry v budově a přidali jsme k tomu nezájem modelářů, nezájem "svazu a města" bylo už na nás těch negativních okolností příliš. Výběrového řízení jsme se nezúčastnili a v prosinci jsme obdrželi výzvu k vyklizení prostor do 30.12.1996. Od 1.1.1997 fakturovalo TS Českolipsko klubu 5.000 Kč za každý měsíc "skladování" autodráhy ve vytápěné místnosti. Na začátku roku 1997 jsme rozeslali klubům nabídku k odprodeji autodráhy včetně zdrojů a elektroniky. Zájem projevil jenom klub SCRC Pardubice zastoupený ing. Petrem Krčilem. Celkem rychle jsme se dohodli a na jaře si členové pardubického klubu dráhu rozřezali a odvezli. Nikdo z nás už se té akce nezúčastnil, protože jsme neměli sílu se na to dívat. A ještě dnes, po víc jak dvaceti letech, když jsme při psaní této kapitoly listovali ve starých dokumentech, se nám zvedá krevní tlak. |
|
Prostory klubu byly po zrušení autodráhy využívány k různým komerčním účelům. Nejprve jako herna s automaty, kdy byla celá místnost, stěny, strop, okna včetně skel i přístupová chodba natřená černou barvou. Herna se v provozu dlouho neudržela a byla vystřídaná vietnamskou prodejnou levného textilu, V roce 2015 došlo k požáru budovy, který nám přinesl trochu klidu do našich duší, protože požár by býval zlikvidoval i autodráhu. |
|