|
Období druhé dráhy 1974 - 1981
|
|
Členové klubu se na dráze scházeli středu odpoledne, kdy byl klubový den. Ten den bývala dráha otevřená i pro veřejnost. Za poplatek 2 Kčs si mohl návštěvník půjčit klubové autíčko a 20 kol jezdit. Návštěvníci se mohli občerstvit v baru, protože klub automodelářů měl v té době povolení k provozování pohostinské činnosti. Ježdění pro veřejnost, jak jsme tomu říkali, ale nevydrželo dlouho, protože lidé neměli zájem a tak nebylo výdělečné. Také byly problémy s údržbou půjčovacích modelů. Po čase proto zůstala dráha při klubovém dni otevřená jen pro členy klubu na trénování a pořádání klubových závodů. |
|
V roce 1975 se závodní sezóna rozeběhla naplno a klub uspořádal 7 závodů. Začínalo se dvěma dobře obsazenými veřejnými závody (29 a 34 závodníků). V dubnu jsme uspořádali krajský přebor juniorů a seniorů, na kterém se závodilo o postup na mistrovství ČSR. V květnu klub pořádal první opravdu významný závod - mistrovství ČSR juniorů, na kterém domácí závodník Petr Viewegh získal tři mistrovské tituly. Po prázninách následovaly další dva veřejné závody, které by nebyly ničím mimořádné, kdyby to nebyly první závody na kterých startovala budoucí úspěšná závodnice Eva Jarošová. Eva hned při svém prvním startu v životě obsadila třetí místo v kategorii A2/32 s modelem Ferrari 312. |
|
Poslední závod v tomto roce byla hodinovka Rallye Česká Lípa. V závodě zvítězil potřetí za sebou Jaroslav Bureš a tím se stal majitelem do té doby putovního poháru. Na druhém místě dojel Vladimír Jindra z Ústí nad Labem. Mezi těmito dvěma závodníky byla v průběhu závodu značná rivalita, která vyvrcholila "veselou" scénkou. Při vyhlašování výsledků postříkal Láďa Jindra šampusem vítěze Jaroslava Bureše od hlavy k patě a tato rozverná nálada měla další pokračování. Po předání cen jsme se halasně a v dobré náladě odebrali na náměstí do restaurace Moravanka. Láďa Jindra byl na tehdejší dobu "rebel". Na závody jezdil v bílém závodnickém overalu na kterém měl nášivky různých zahraničních firem a svým zjevem budil značnou pozornost. Při vstupu do restaurace přidal Láďa Jindra ke svému atraktivnímu oblečení ještě konverzaci v němčině. Mírně zmatená obsluha, nás pro jistotu odklidila do zvlášního salónku a ke dveřím postavila jednoho číšníka, který nás po celou dobu hlídal. Pro mladší čtenáře je nutné doplnit, že to bylo v době "normalizace", kdy se na každou odlišnost v chování pohlíželo přísně. Ale oslava proběhla bez problémů a bez zásahu VB i když jsme se toho chvílemi obávali. |
|
V roce 1976 uspořádal klub 6 závodů. Kromě běžných veřejných soutěží to byl v květnu krajský přebor žáků, ze kterého žáci postupovali na mistrovství ČSR. Z domácích žáků postoupil na mistrovství ČSR do Brna Petr Nagy, ale žádný dobrý výsledek tam nezískal. Výchova mladých automodelářů byla pro klub důležitá, protože se podle toho posuzovala činnost celého klubu. V kroužku se jednou týdně scházelo asi deset dětí a pod vedením Zdeněka Jaroše a Vlastimila Daňka zhotovovali své první dráhové modely. Žákovské modely byly jednoduché, měly podvozek sletovaný z drátů a papírové karoserie. Kroužek byl částečně financovaný Okresním domem pionýrů a mládeže. Vedení kroužku bylo pro klubový život důležité také proto, že jak žáci postupně dorůstali do juniorského věku, přicházela za nimi do klubu děvčata. To jednak trochu zpestřovalo nudný život modeláře a také jsme dívky využívali pro pomocné činnosti při pořádání závodů. |
|
Následovaly další čtyři závody. Byly to dva dobře obsazené veřejné závody (19 a 30 závodníků) a v červnu klub pořádal další významný závod, mistrovství ČSR seniorů, kterého se zúčastnilo 38 závodníků. Sezónu jsme tradičně končili pohárovým závodem Rallye Česká Lípa, který vyhrál závodník z nastupující generace rychlých juniorů Petr Brokeš. Pro rozšíření programu hodinového závodu Rallye se jako doplněk pořádala ještě "půlhodinovka" také s modely cestovních aut, ale v měřítku 1/32. Tento "malý" pohárový závod byl první "velký" závod, který vyhrála Eva Jarošová a postup do finále hlavního závodu jí utekl o jedno místo, když skončila šestá za trojnásobným vítězem Rallye Jaroslavem Burešem. |
|
Kromě stavění modelů autíček a účasti na závodech jsme v té době také museli občas projevit své "politické" uvědomění. Přeci jenom jsme
byli brannou organizací Svazarmu. Proto se každý rok několik členů klubu zúčastňovalo prvomájového průvodu a v roce 1976 jsme dokonce uspořádali
na Den Svazarmu DZBZ (Dukelský závod branné zdatnosti). Tato akce spočívala v tom, že jsme nakoupili basu piv, špekáčky a chleba, vzali dvě
vzduchovky a vydali jsme se na kopec Špičák. Na kraji letiště jsme si udělali ohýnek, opekli špekáčky a přitom jsme si všichni vystřelili
ze vzduchovky na terč. Ta střelecká soutěž se jmenovala Zlatá jízdenka. Žáci z kroužku si potom ještě trochu zaběhali po lese a my dospělí
jsme o tom napsali podrobnou zprávu pro nadřízený orgán a všichni byli spokojení.
( video "DZBZ - opékání špekáčků" )
|
|
V roce 1977 pořádal klub sedm závodů. Pět veřejných závodů, v květnu mistrovství ČSR žáků a na závěr pátý ročník Rallye. Mistrovství žáků byl velký podnik, kterého se zúčastnilo 61 závodníků a když se k tomu připočetl jejich doprovod, tak autodráha doslova praskala ve švech. Závody se konaly jako obvykle na počest nějakého výročí a začínalo se projevy a pokládáním věnců k pomníku rudoarmějce. Bylo to trapné i na tehdejší dobu, ale museli jsme to přetrpět. Byly to největší závody, jaké jsme do té doby pořádali, ale sehraný tým Musil, Kuchař, Jarošová to zvládl bez problémů. |
|
Vrchol sezóny byla jako obvykle "hodinovka" Rallye Česká Lípa. Byl to prestižní závod, na který se všichni pečlivě a dlouho připravovali, protože vyhrát Rallye, to už něco znamenalo. Hodinový závod byl náročný na techniku, především na výdrž motorů, proto se zkoušely všelijaké "triky". Podvozky ve kterých bylo možné měnit rychle motory a tak jezdit na vyšší napětí, nebo se motory během závodu ochlazovaly pomocí hasicích sprejů a další podobné "vychytávky". Většinou to ale moc nefungovalo a tak obvykle vyhrál závodník, který jel především pravidelně. Proto pátý ročník závodu vyhrál výborný modelář Vlastimil Daněk. V předchozích ročnících závodu se Vlasta postupně blížil k vítězství. V roce 1974 byl třetí, v roce 1976 druhý a v roce 1977 se konečně dočkal vítězství a měl z toho velkou radost, jak je patrné na fotkách. |
|
V roce 1978 uspořádal klub devět závodů, což bylo nejvíc závodů v jednom roce. Pět kvalitně obsazených veřejných závodů (na prvním startovalo 42 závodníků). V dubnu jsme uspořádali krajský přebor seniorů a juniorů, v květnu krajský přebor žáků. V říjnu se jel šestý ročník Rallye Česká Lípa, který ale skončil neúspěchem domácích. Poprvé a naposledy vyhrál "přespolní" závodník Pavel Hrabal z Prahy, na kterého nestačil ani druhý Zdeněk Jaroš, ani vítěz předchozího ročníku Vlasta Daněk, který skončil na třetím místě. V té době začaly být populární závody s polomaketami sportovních aut C2, které měly "nerozbitné" lexanové karoserie. Přidali jsme tedy do kalendáře další pohárový závod v kategori C2/24 a C2/32, který jsme nazvali GT. V Crystalexu Nový Bor jsme nechali vybrousit honosný putovní pohár o který se závodilo. Při prvním ročníku se jela kategorie C2/32 jako hlavní závod a kategorie C2/24 jako doplňkový. Větší zájem byl ale o start v kategorii C2/24, proto se další ročníky závodu pořádaly už v této kategorii. Oba premiérové závody GT vyhrál Zdeněk Jaroš. |
|
Ve vedení klubu docházelo k dalším změnám. Na jaře vystřídal Vladimíra Kuchaře ve funkci předsedy Karel Žinkovský, ale ve funkci dlouho nevydržel. Na začátku roku 1979 byl zvolen předsedou klubu Zdeněk Jaroš a tím se ustavilo vedení klubu, které ve stejném složení vydrželo až do současnosti a zvládlo všechny akce, včetně stavění třetí dráhy. Předseda Zdeněk Jaroš, referent pro sport Vlastimil Daněk, hospodářka Eva Jarošová a revizor Ing. Karel Musil. Vedení se staralo také o zdárný průběh závodů, kdy Ing. Karel Musil a Vladimír Kuchař plnili funkci rozhodčích a Eva Jarošová funkci ředitele závodů. Při žákovských soutěžích Evě pomáhal Ilja Svoboda, zaměstnanec ODPM (Okresní dům pionýrů a mládeže). |
|
V roce 1979 uspořádal klub sedm závodů. Pět veřejných soutěží a dva pohárové, hodinovku Rallye Česká Lípa a závod GT. Veřejné soutěže
postupně upadaly a zúčastňovalo se jich stále méně závodníků. Na veřejné soutěže se jezdilo ráno v den závodu, proto nebyl před závodem čas na
trénink, ani na vyladění většího počtu modelů, se kterými každý modelář startoval. Jízdy byly krátké a z kvalifikace, která se jezdila obvykle
na 2x5 kol, postoupilo jen pět závodníků do finále. Méně zkušení a "přespolní" modeláři obvykle vypadli ze závodu hned po kvalifikaci a
to mnohé odradilo od cestování na závody. Proto větší popularitu získávaly "pohárové" závody, na které modelář připravoval jeden, nebo dva
modely. GT závody měly také jiný průběh. Závodilo se "postupovým" způsobem, proto výpadek v jedné jízdě nemusel znamenat neúspěch v celém závodě.
Pohárové závody bývaly obvyklé dvoudenní, kdy bylo odpoledne před závodem vyhrazené pro trénink a vyladění modelů.
|
|
Členové klubu jezdili také na závody do jiných měst. Nejčastěji jsme jezdili na autodráhu do Ústí nad Labem, protože to bylo blízko a byli
tam příjemní lidé, se kterými se stýkáme ještě v současnosti. Jezdili jsme i na další autodráhy do Prahy, Benátkek nad Jizerou,
Žďáru nad Sázavou, Nové Paky, Neratovic, Plzně, Hradce Králové, Mladé Boleslavi...
|
|
V roce 1980 uspořádal klub jen dva veřejné závody, ale dalších šest závodů bylo významných. Byl to krajský přebor seniorů, ze
kterého se postupovalo na mistrovství ČSR, které českolipský klub pořádal v květnu. Dál jsme pořádali krajský přebor žáků a na závěr
sezóny pohárový závod GT. Závod Rallye jsme z organizačních důvodů přesunuli na začátek příštího roku.
|
|
Sezónu jsme ukončili třetím ročníkem závodu GT na kterém startovalo 39 závodníků a dráha byla doslova přecpaná. Na závod přijeli modeláři z klubů Bratislava, Gottvaldov, Hradec Králové, Kyjov, Martin, Nová Paka, Ostrava-Poruba, Plzeň, Praha, Lipsko, Drážďany a jezdili také domácí závodníci. V závodě zvítězil Michal Krejčí z Ostravy-Poruby a rekord dráhy v kvalifikaci zajel Zdeněk Jaroš (5 kol za 19.85 sec.) S druhou autodráhou jsme se rozloučili 1.3.1981 uspořádáním 8.ročníku Rallye Česká Lípa, který vyhrála podruhé Eva Jarošová. Týden po Rallye se začalo s přípravou na stěhování autodráhy. |
|
Autodráha přestala vyhovat modelům i modelářům. Technicky, tvarem a šířkou jízdních pruhů už nestačila pro rychlé modely se spojlery C2/24 (G7 - wingcar). Také prostor dráhy a depa nestačil pro pořádání pohárových závodů GT, na kterých se scházel velký počet závodníků. Začali jsme tedy přemýšlet o stavbě nové větší autodráhy. O autodráhu projevili zájem automodeláři z Jablonného v Podještědí a na OV Svazarmu bylo rozhodnuto, že se autodráha přestěhuje do Jablonného. Rozhodnutí byla jedna věc, ale samotné provedení bylo složitější. Autodráha se musela rozřezat tak, aby ji bylo možné z místnosti vynést, ale aby šla zase smontovat dohromady. Dřevěná konstrukce včetně vodičů se přeřízla na dvě poloviny, ale na vystěhování z místnosti to nestačilo. V den "D" 21.3.1981 jsme vybourali dveře a otvor ještě o půl metru na výšku zvětšili. Části autodráhy jsme vynesli, naložili na připravené nákladní auto a to byl definitivní konec druhé autodráhy v České Lípě. Naštěstí to nebyl její úplný konec, protože automodeláři z Jablonného ji celkem rychle dali dohromady a na podzim se na ní už znovu závodilo. Časem byla autodráha přestavěna na čtyřproudou a občas se na ní ještě závodí. |
|