|
vybavení "dílny"
|
Montáž modelu dělejte na světlé látce prostřené na pracovní ploše. Látková podložka zabrání tomu, aby se šroubek, nebo jiný malý díl,
který při montáži upadne, nezakutálel a neposkakoval. Na světlé látce je zakutálený šroubek také dobře vidět.
|
Celé autíčko rozebereme a začínáme sejmutím karoserie. Potom povolíme červíky na zadních kolech a převodu a stáhneme kola a převod z osy.
Přední disky jsou plastové a jsou na osu jen nasunuté. Tahem a mírným kroucením jdou z osy stáhnout. Přední osu drží ve sloupcích
podvozku posuvná plastová "ložiska". Z vodítka vyšroubujeme červíky, které drží kabely a kartáčky. Čep vodítka na horní straně stiskneme
k sobě tak, aby šlo vodítko vysunout z podvozku. Povolíme čtyři šroubky na držáku motoru, aby šlo s držákem motoru pohybovat. Pevně
utažený držák by ovlivnil kontrolu rovnosti podvozku. Odstrojený podvozek položíme na montážní destičku a zkontrolujeme, zda není
prohnutý, nebo zkřížený. U modelů, které se dodávají sestavené (v krabičce) je podvozek obvykle rovný. Pokud není podvozek rovný musí
se vyrovnat v horké vodě. (rovnání podvozku je popsáno pod záložkou "úprava modelů na závody" - rovnání podvozku)
|
Největší překážka rychlé jízdy modelu po dráze jsou křivá, házející kola. Proto je potřeba pneumatiky obrousit dokulata.
Pneumatiky jsou na disku pouze navlečené. Je možné brousit i nenalepené pneumatiky, ale je lepší pneumatiky nalepit, především zadní,
aby při jízdě nedocházelo k protáčení na disku. Smirkovým papírem navinutým na kulatině zdrsníme patky pneumatiky.
Z disku vysuneme ozdobnou výplň. Disk má ve středu větší průměr, který vyplňuje střed pneumatiky. Pneumatiku
lepíme k disku pouze za bočnice (patky), běhoun pneumatiky musí zůstat nepřilepený. Kraje disku na které dosedá pneumatika očistíme
benzínem, acetonem, nebo mechanicky (smirkem). Pneumatiku navlékneme na disk a kolo nasuneme na osu, aby jsme ho mohli při lepení
lépe držet. Je ale lepší osičku s diskem pevně upevnit naříklad nasunutím do dírky v montážní desce, nebo ve svěráku, aby jsme měli
obě ruce při lepení volné.
|
Před broušením nasadíme zadní osu, převod a kola. Utáhneme šroubky držáku motoru, nasadíme vodítko a připojíme kabely. Na rovnou
destičku asi 50x80 mm nalepíme oboustrannou lepenkou smirkový papír zr.150. Při broušení použijeme pro napájení modelu díl autodráhy
s připojeným zdrojem, nebo jiný zdroj stejnosměrného napětí. Model zapojíme na napětí a točící se kola postupně přitlačujeme k
destičce se smirkem a brousíme. Při broušení je důležité udržet kola nad smirkem ve stabilní a vodorovné poloze. Udržování polohy si
usnadníme podložením podvozku pod zadní osou pružným materiálem, např. plátkem molitanu. Kola se musí přitlačovat pomalu,
aby se postupně obrušovaly jen nerovnosti a obě pneumatiky se obrušovaly na stejný průměr. Po obroušení běhounu pneumatiky se ještě
obrousí (zakulatí) vnitřní i vnější hrana pneumatiky. Stejným způsobem se mohou obrousit i přední kola, která se jen nasunou na osu místo
zadních kol. Není to ideální způsob broušení kol (modeláři používají speciení brusku), ale pro jízdu na domácí autodráze to bude dostatečné.
|
Po broušení model vyčistíme od prachu a vyfoukáme také motor. Složíme přední osu a kola. Pokud jsou přední plastové disky na ose volné,
kápneme do disku trochu vteřinového lepidla. Přední náprava musí mít malou stranovou vůli asi 0,1mm, aby se volně otáčela a pohybovala
(kývala) ve svislém směru. Složíme zadní osu, převod a kola. U modelů, které mají motor souběžně se zadní osou a čelní převod, musí být
na zadní nápravě malá stranová vůle asi 0,1mm, aby se osa mohla volně otáčet. U modelů s motorem uloženým podélně s pravoúhlým převodem,
je stranová vůle vymezená osou motoru, která zapadá do drážky v převodu. Čtyři šroubky, které drží střední díl (držák motoru) zůstanou
povolené, aby se držák volně pohyboval do všech stran a trochu se kýval. Mezi výstupky na podvozku a držáku je mezera asi 0,2mm.
Nakonec namažeme ložiska zadní osy a ložiska motoru kapkou oleje a podvozek je připravený k jízdě.
|
Na jemném smirku zabrousíme spodní hrany karoserie do roviny. Karoserii položíme na smirkový papír položený na rovné ploše a malým tlakem
zbrousíme nerovnosti. Rovinu kontrolujeme položením na montážní destičku. Karoserie by se měla dotýkat destičky po celém obvodu.
Odstraníme otřepy po broušení a můžeme srazit hrany na vnitřním obvodu, aby karoserie nedrhla o podvozek. Zkontrolujeme kvalitu sesazení
jednotlivých dílů karoserie a také to, jestli připevnění některých větších dílů (vysklení, řidič,..) nedeformuje (nezkroutí) spodní
rovinu karoserie. Díly jsou ke karoserii připevněné pouze natavením výstupků čepů. Pokud je některý díl volný, nebo nedrží vůbec,
použíjeme velmi opatrně hrot pistolové pájky pro natavení. Díl se dá přilepit i vteřinovým lepidlem. Lepidlo se na spoj nepřidává z tubičky,
ale kapka lepidla se vymáčkne na podložku do té se namočí hrot (silná jehla, nebo naostřená sirka) a pomocí hrotu se lepidlo nanese na spoj.
|
Nepřítel dobrých jízdních vlastností modelů je prach na autodráze a na pneumatikách. Před jízdou je dobré vyluxovat a otřít povrch autodráhy
vlhkou utěrkou. Zadní kola se čistí také otřením vlhkou utěrkou. Kartáčky na vodítku se musí udržovat čisté a ploché. Čistí se
technickým benzínem a pokud jsou "zacuchané", tak se srovnají (splácnou) plochým šroubovákem a trochu napruží, aby měly dobrý kontakt s vodiči.
Modely jsou při jízdě přidržovány k dráze magnety umístěnými v podvozku, ale jízdní vlastnosti modelu je možné zlepšit dovážením.
Používají se na to například olověná tělíska pro vyvažování kol v pneuservisech. Závaží se lepí oboustrannou lepenkou na přední část bočnic
podvozku (za přední kola). U dováženého modelu se posune těžiště víc dopředu, vodítko je víc přitlačeno do drážky, kartáčky mají lepší kontakt
a model je méně náchylný na vypadávání. Závaží ale nesmí být moc těžké, maximálně 5+5 gramů, protože by byl přetěžovaný motor modelu.
Zdeněk Jaroš a Jiří Hameta |