Období první dráhy v letech 1972 - 1973
|
|
Klub měl v té době osm členů. Předsedou klubu a také nejlepším modelářem a závodníkem byl Jaroslav Bureš. První oficielní veřejný závod
zapsaný do kalendáře Svazarmu uspořádal klub 21.5.1972. Zúčastnilo se ho 17 závodníků z různých klubů. Kromě českolipských závodníků
přijeli i soutěžící z Prahy, Ústí nad Labem a Vimperka. Českolipští modeláři kromě závodění na domácí dráze vyjížděli i na závody do
Ústí nad Labem, Vimperka a Rumburka. Úroveň autodrah byla ale všelijaká. Například tříproudá autodráha v Rumburku, měla během pořádání
závodů sjízdné pouze dva pruhy a také měla svéráznou "elektroniku". Časy v rozjížďkách se měřily na ručních stopkách a kola ve finálových
závodech se počítala na prstech. (viz Zpráva ze soutěže v Rumburku v záložce "Dokumenty").
|
|
Charakteristický znak dráhového automodelářství té doby byla kafrová vůně (pro někoho zápach) Rheumosinu. Rheumosin byla vodička, která se
kupovala v lékárně a normálně sloužila k mazání při reumatických potížích. Automodeláři však tímto přípravkem mazali pneumatiky modelů aut,
které byly vyrobené z gumy na podrážky bot. Guma po namazání změkla, zvýšila se její přilnavost k dráze a tak mohly modely projíždět zatáčky
větší rychlostí bez smyků. Dnešní specielní mechové pneumatiky pro dráhové modely a přípravky pro zvýšení přilnavosti (medy) byly ještě
v nedohlednu. Obvyklá cesta začínajícího modeláře po obchodní síti vypadala tenkrát asi takhle. Nejprve do prodejny Švadlenky koupit
pletací jehlice na výrobu šasí a na zadní osu. Potom vyžebrat v klempířství zbytky plechu a v opravně obuvi kousek gumy na podrážky.
Poté do Elektry pro trubičkový cín a topnou spirálu do elektrického vařiče na výrobu ovladače (réglu) a do lékárny pro Rheumosin.
Nakonec nastala nejsložitější část přípravy a to sehnat elektromotorek. Ploché Japonské motorky Mabuchi typy 16D a 26D byly k mání jen
v modelářských klubech a i tam byly na příděl. No a potom už zbývalo jen sehnat plánek a karoserii na vysněný model. Karoserie v té době
"vyfukovalo" z PVC fólií jen pár nadšenců z různých klubů, nebo se karoserie vyráběly ze sklolaminátu, ale to uměl málokdo. Známý "výrobce"
karoserií byl Josef Šolc z Neratovic a důležitá postava té doby byl "obchodník" s modelářským materiálem Jiří Rod předzdívaný "Kavárník",
který dokázal zajistit výrobu převodů, pastorků, obtisků a další modelářské "bižuterie" kterou na závodech prodával. Bez těchto podnikavých
lidí by se automodelářství v té době rozvíjelo jen obtížně. A když už měl modelář všechny potřebné díly na hromádce, mohlo se konečně začít
modelařit, ale k ježdění závodů bylo ještě v té chvíli daleko.
|
|
Automodelářství se však rychle vyvíjelo, modely se technicky zlepšovaly a našlo se i pár modelářů, kteří začali upravovat sériové motorky
a zvyšovali jim výkon a výdrž. S vyšší úrovní modelů přišel nápad na pořádání náročnějších závodů. A tak se 1.12.1973 jel v České Lípě
první ročník vytrvalostního pohárového závodu maket cestovních vozů Rallye Česká Lípa. Závod se jel na jednu hodinu a vítězem se stal
Jaroslav Bureš s modelem Ford Capri RS. Tímto závodem začala tradice pořádání pohárových závodů, která pokračovala dalších 23 let na druhé
i třetí autodráze. Zároveň to však byl na této autodráze i závod poslední. Dráha po dvou letech přestala vyhovovat svými parametry tehdejším
požadavkům, a proto se v říjnu 1973 začalo se stavbou nové autodráhy. V té době měl klub již 18 členů, ale převážně žáků. Iniciátorem nové
stavby byl opět předseda klubu Jaroslav Bureš.
|
|