úvod     aktuality     klub    závody     komentáře     foto-video     modely     burza     historie     fotoarchiv         

Kategorie GT jsou modely sportovních aut v měřítku 1/32 z vytrvalostních závodů a seriálu závodů FIA GT Championship, který vznikl v roce 1997. V současnosti se seriál závodů GT jmenuje Blancpain Sprint Series. Se stejnými vozy se závodí také v národních šampionátech. Auta se v průběhu let měnila podle stupně povolených úprav. V současnosti se závodí s vozy specifikace GT3. Kategorie se také liší podle úrovně závodníků. Pro Cup je určená pro profesionální závodníky, kategorie Pro-Am Cup je pro smíšené posádky profi a amatérů a kategorie Gentlemen's Trophy je určená pro amatéry. Českou "stopu" v závodech GT zanechal Tomáš Enge, který jezdil v letech 2002 -2016 ve vozech Ferrari 550, Aston Martin, Lamborghini Murcielago a Chevrolet Camaro na okruzích v Evropě, USA a Asii.
Modely vozů GT vyrábí několik firem - Slot.it, NSR, Scaleauto, Sideways... Každý model je vždy v několika barevných verzích podle posádek, nebo závodů ve kterých startoval. Pro klubové závody jsme zařadili modely do kategorií GT1 a GT3, ale toto rozdělení nemusí vždy odpovídat skutečnosti, protože u kategorie GT se průběžně mění technické předpisy.

Mosler MT900 je americký sportovní vůz, který vyráběla firma Mosler Automotive. Firmu založil v roce 1985 americký ekonom a finančník Warren Mosler. Vůz Mosler MT 900 navrhl kostruktér Rod Trenne, který dříve pracoval na návrhu Corvette C5. Závodní verze MT 900R jezdila vytrvalostní závody v USA, Evropě a Austrálii v letech 2001-2011. Vůz má podvozek z uhlíkových vláken a váží přibližně 1.000 kg. Motor V8/5,7 l má výkon 600 k, je umístěný uprostřed a pohání zadní nápravu. Závodní verze MT 900R bylo vyrobeno přibližně 30 kusů. Jeden vůz Mosler v silničním provedení MT 900S si koupil George Lucas, režisér filmů Star Wars a Indiana Jones.

Porsche 911 GT1 Evo byla maximální přestavba silničního typu 911. Závodní auto mělo se sériovým typem 911 prakticky shodný pouze název, bylo postavené jako 100% závodní prototyp. Porsche GT1 mělo plochý 6ti válcový motor 3,2 litru přeplňovaný dvěma turby KKK s výkonem 600 k. Zrychlení z 0-100 km za 3,4 vteřiny a maximální rychlost byla 330 km/hod. S vozem č.26, vyhrála 24h LeMans v roce 1998 posádka Allan McNish, Stéphane Ortelli, Laurent Aiello. Během závodu ujeli 351 kol (4.783 km).

Audi R8C GT1 připravila firma Audi pro závodní sezónu 1999. Auto mělo špatnou aerodynamiku, při vyšších rychlostech se "nafukovala" karoserie tak, že někdy odpadla. Na rovině Mulsanne Straight v LeMans dosahovalo rychlosti 350 km/hod. Audi připravovalo pro LeMans dva odlišné typy vozů. Typ R8C GT1 s uzavřenou kabinou a typ R8R Spyder LMP, který byl otevřený. Pro další vývoj si Audi zvolilo otevřený typ (placku) R8R, se kterým vyhrálo 5x závod 24h LeMans v letech 2000-2005. Oba typy poháněl přeplňovaný motor V8/3,6 litru s výkonem 640 k. Auto mělo 6st. sekvenční převodovku a vážilo 900 kg. Vůz č.9 startoval v roce 1999 v závodě 24h LeMans s posádkou S.Ortelli, S.Johansson, Ch.Abt, ale ujeli jen 55 kol.

Nissan R390 GT1 vznikl jako konkurent vozu Porsche 911. Společnost Nissan využila volné technické předpisy a postavila 4 prototypy GT1 pro závod 24 hodin LeMans. Podvozek auta z kompozitních materiálů vyrobila britská firma TWR (Tom Walkinshaw - Jaguar). Pro pohon byl použitý "starý" motor V8 s obsahem 3,5 litru ze skupiny "C", který byl přeplňovaný dvěma turby a měl omezený výkon na 650 k. S vozem č.31 startovala v závodě 24h LeMans 1998 posádka J.Lammers, E.Comas, A.Montermini, ale Porsche se Nissanu porazit nepodařilo.

Aston Martin DBR 9 se vyráběl v letech 2005-2008 a bylo vyrobeno 18 vozů. Vůz má atmosférický 6ti litrový motor V12 s výkonem 600 k, 6ti stupňovou sekvenční převodovku a váží 1.100 kg. Typ označený LMGT1 jel první závod 12h Sebring v roce 2005, který vyhrál. S vozem startují soukromé týmy včetně německého týmu Fischer Racing, za který jezdila posádka Tomáš Enge a Darren Turner. V roce 2010 vyhrála s vozem č.7 závod MS na okruhu Nürburgring. Celkově skončili v roce 2010 na 4. místě, když z deseti závodů jeden vyhráli a 2x dojeli na druhém místě (Brno a Interlagos).

Chevrolet Corvette C6R postavila firma Pratt a Miller (Corvette Racing) pro americké a evropské vytrvalostní závody. Vůz vznikal vylepšením úspěšného typu C5R. Při konstrukci bylo použito víc hliníku, změnila se příď se světlomety, aerodynamika, byly použity keramické brzdy a špatný výhled dozadu řešila malá videokamera. V letech 2005-2013 se vyráběly verze GT1 a GT2 s motory V8 s objemem 5,5, 6,0 a 7,0 litru. S vozem startovaly také soukromé týmy. Corvette v barvách týmu Exim Bank China se zúčastnil závodů MS GT v roce 2011. Na Belgickém Zolderu dojela posádka Mike Hezemans, Nicky Catsburg na 5. místě. V celkovém pořadí MS 2011 nebyl tým započítán, protože startoval pouze s jedním autem.

Nový typ Chevrolet Corvette C7R je nástupcem předchozího typu C6R, který pro závody postavila firma Pratt a Miller (Corvette Racing). Zlepšila se tuhost podvozku a aerodynamika, na které spolupracoval také americký Národní výbor pro letectví (NASA). Typ C7R pohání motor V8 s obsahem 5,5 litru a výkonem 490 koní. Od roku 2014 se zúčastňuje vytrvalostních závodů v USA. Na 24h LeMans 2015 zvítězil ve třídě GTE-Pro s posádkou O.Gavin, T.Milner a J.Taylor. Vůz s číslem 50 startoval na šestihodinovce v Belgickém Spa 2016.

Audi R8 LMS je řada vozů v různých specifikacích (GT3, GT4), které startují v závodech od roku 2012. Vozy mají motor V10 s obsahem 5,2 litru a výkonem 500-580 k. Rám je hliníkový, karoserie je směs hliníku a kompozitů. Zadní křídlo je kopie křídla z vozu R10 TDI. Vůz má 6ti stupňovou sekvenční převodovku. Vůz č.2 týmu Audi Sport Phoenix Racing dojel v závodě 24h Nürburgring 2012 na 5. místě. Ve voze se střídali R.Rast, F.Stipper, M.Fässler a Ch.Mies.

BMW Z4 GT3 připravuje firma BMW pro závody od roku 2010. Největší změny proti silničním vozům jsou: pevná střecha, kapota z uhlíkových vláken, zadní difusor a velké zadní křídlo. Použitý motor V8 má obsah 4,4 l a výkon 508 k. Vůz má 6ti stupňovou sekvenční převodovku a váží 1.190 kg. Vůz č.63 ze závodu v Rockingamu 2015, který byl součástí britského šampionátu vozů GT řídila dvojice Jon Minshaw a Phil Kenn. V celkovém pořadí šampionátu 2015 skončili na 6. místě. Vůz nasazoval do závodů Team Russia by Barwell Racing.

Pod označení Porsche 911 patří několik vozů z různého období s označením (996, 997, 991, 992), ale všechny mají základ v typu Carrera 911 RS z roku 1973. Model 996 se vyráběl v letech 1995-2005, model 997 v letech 2006-2011 a model 991 v letech 2013-2019. Poslední typ 992 GT3 Cap představila firma Porsche v roce 2020. U všech je zachovaný charakteristický tvar světlometů a karoserie. Motory umístěné vzadu jsou ploché 6ti válce s obsahem 3,6-4,0 l a mají manuální, nebo sekvenční převodovku. Vozy startují na mnoha různých závodech, národních, vytrvalostních, doprovodných (F1) a do závodů je nasazují většinou soukromé týmy.

Mercedes AMG GT závodí po celém světě ve vytrvalostních závodech Blancpain Endurance, IMSA Sports Car, ADAC GT a dalších. Verze vozu GT3 pro rok 2020 má 6ti litrový atmosférický motor V8 s výkonem 622 koní, sníženou váhu, vylepšenou elektroniku a další funkce, jako je například automatické nastartování motoru ve chvíli, kdy se vůz spustí ze zvedáku při zastávce v depu. Vozy pro závody připravují soukromé týmy a do roku 2019 jich bylo prodáno 130 kusů.

Maserati Gran Turismo - MC Stradale bylo představeno v roce 2010 jako vylepšení předchozího typu GT4. Váha se snížila o 110 kg, změnila se aerodynamika, vůz má keramické brzdy a robotickou převodovku (Ferrari), která zařadí rychlost za 60 ms. Motor V8/4,7 litru má výkon 460 k. S vozy většinou startovaly soukromé týmy na závodech nižší úrovně.

BMW M6 GT3 byl představen v roce 2015. Při vývoji nového vozu čerpali konstruktéři ze zkušeností s typem BMW Z4. Vůz pohání přeplňovaný 4,4 litový motor V8 s výkonem 580 k. Pro lepší rozložení váhy je 6ti stupňová převodovka umístěná vzadu (transaxle). Karoserie je z uhlíkových vláken a vůz váží 1.300 kg. Do závodů byl úspěšně nasazený v roce 2016, kdy vyhrál 24 hodin Spa-Francorchamps. V roce 2018 prošlo BMW M6 GT3 modernizací na verzi "Evo", která zlepšila ovladatelnost a spolehlivost. Vůz nasazují do závodů všech světových závodních sérií pro třídu GT především soukromé týmy.

Dodge Viper (zmije) je ikonické americké sportovní auto, které se na závodech objevuje od roku 1990 a hrálo hlavní roli v televizním seriálu. Verzi SRT Viper GTS R pro závody GT3 připravila americká firma Street & Racing Technology (SRT) v roce 2012. Vůz má motor V10 s objemem 8,4 litru a výkonem, který je pro třídu GT3 omezen na 600 k. Robotická převodovka je umístěná pro lepší rozložení váhy vzadu. Poprvé startoval na 24h LeMans v roce 2013 a závod dokončil na celkovém 24. místě. V roce 2014 měl tým startovat znovu v LeMans, ale závodní program SRT byl v tomto roce ukončen.

Lamborghini Huracan GT3 se objevil na závodních tratích v roce 2015. Karoserie je vyrobená z kompozitních materiálů, podvozek auta je z hliníku a karbonu. Motor je uprostřed, 6ti stupňová sekvenční převodovka je vzadu a přední rám nese chladič. Atmosférický motor V10 má obsah 5,2 litru a výkon 520 k, váha vozu je 1.230 kg. Vozy startují na mnoha různých závodech, národních, vytrvalostních, pohárových a do závodů je nasazují většinou soukromé týmy. Na obrázku je model Sideways z limitované série "Gulf Racing".

Ferrari F40 se začalo vyrábět v roce 1987 u příležitosti 40. výročí firmy, karoseri navrhoval Pininfarina. Bylo vyrobeno asi 1.300 aut v různých verzích, které se lišily především výkonem. Rám vozu byla kombinace kompozitu a ocelových trubek, karoserie byla z uhlíkových vláken. Přeplňovaný motor v typu LM V8/3,0 l měl výkon 600 k, převodovka byla 6ti stupňová sekvenční. V roce 1994 byla postavena verze GTE s motorem 3,5 l a výkonem 660 k. Vozy F40 byly úspěšné na kratších závodech, ale v dlouhých závodech se jim nedařilo. Nejlepší výsledek v LeMans bylo 12. místo v roce 1995. Vůz č.41 startoval v roce 1995 na 24h LeMans s posádkou F.Mancini, G.Ayles a M.Monti.

McLaren F1 GTR navrhl kostruktér Gordon Murray v roce 1992 a bylo to první seriové auto s podvozkem z kompozitních materiálů. Silniční verze McLarenu je určená pro 3 pasažéry, řidič sedí vpředu uprostřed a dva spolujezdci sedí po stranách za ním. Bylo postaveno asi 100 vozů v různých specifikacích. V roce 1995 získal McLaren titul "nejrychlejší sériové auto", když dosáhl rychlosti 391 km/hod. Auto pohání 12ti válcový atmosférický motor BMW s obsahem 6 litrů a výkonem 618 k. Vůz č.76 startoval v roce 2002 v Japonském šampionátu GT s posádkou N.Hattori, E.Tajima.