úvod     aktuality     klub    závody     termíny     komentáře     fotogalerie     modely     historie     fotoarchiv    chat         

Kategorie GT jsou modely sportovních aut v měřítku 1/32 z vytrvalostních závodů a seriálu závodů FIA GT Championship, který vznikl v roce 1997. V současnosti se seriál závodů GT jmenuje Blancpain Sprint Series. Se stejnými vozy se závodí také v oblastních šampionátech. Auta se v průběhu let měnila podle stupně povolených úprav. V současnosti se závodí s vozy specifikace GT3. Kategorie se také liší podle úrovně závodníků. Kategorie Pro Cup je určená pro profesionální závodníky, kategorie Pro-Am Cup je pro smíšené posádky profi a amatérů a kategorie Gentlemen's Trophy je určená pro amatéry. Českou "stopu" v závodech GT zanechal Tomáš Enge, který jezdil v letech 2002 -2016 ve vozech Ferrari 550, Aston Martin, Lamborghini Murcielago a Chevrolet Camaro na okruzích v Evropě, USA a Asii. Modely vozů GT vyrábí několik firem - Slot.it, NSR, Scaleauto... Každý model je vždy v několika barevných verzích podle posádek, nebo závodů ve kterých startoval.

Aston Martin DBR9 č.7 týmu Fischer Racing (Young Drive), ve kterém vyhrála posádka Tomáš Enge / Darren Turner v roce 2010 závod MS GT na okruhu Nürburgring. Celkově skončili v roce 2010 na 4. místě, když z deseti závodů MS jeden vyhráli a dvakrát dojeli na druhém místě (Brno a Interlagos).
Auto mělo atmosférický 6ti litrový motor V12 s výkonem 600 k, 6ti stupňovou sekvenční převodovku a vážilo 1.100 kg.

Chevrolet Corvette C6.R v barvách týmu Exim Bank China se zúčastnil závodů MS GT v roce 2011. Na Belgickém Zolderu dojela posádka Mike Hezemans, Nicky Catsburg na 5. místě. V celkovém pořadí MS 2011 nebyl tým započítán, protože startoval pouze s jedním autem. Vůz postavila firma Pratt a Miller (Corvette Racing) pro americké a evropské vytrvalostní závody. Typ GT2 pohání motor V8 / 5,5 l s výkonem 491 k.

Nový typ Chevrolet Corvette C7.R se od roku 2014 zúčastňuje vytrvalostních závodů v USA. Na 24h LeMans 2015 zvítězil ve třídě GTE-Pro s posádkou O.Gavin, T.Milner a J.Taylor. Vůz s číslem 50 dojel na šestihodinovce v Belgickém Spa 2016 s posádkou P.Rubeti, Y.Yamagishi, P.Ragues na 21. místě. Vůz pro závody postavila firma Pratt a Miller (Corvette Racing). Motor V8 s obsahem 5,5 l má výkon 491 k.

Porsche 997 GT3 RSR č.76 týmu IMSA Performance dojelo v závodě 24h LeMans 2007 na 15. místě. Vůz řídila posádka R.Narac, R.Lietz, P.Long. Vozy 997 se objevují na tratích od roku 2006 a typ RSR je jedním z dlouhé řady vozů odvozených od typu 911. Porsche připravuje vozy GT pro závody už od roku 1998. Vozy nasazují do závodů většinou soukromé týmy. Motor je plochý 6ti válec s obsahem 3,8l a výkonem 485 k. Auto má sekvenční 6st. převodovku a váží 1.225 kg.

BMW Z4 GT3 ze závodu v Rockingamu 2015, který byl součástí britského šampionátu vozů GT. Vůz č.63 řídila dvojice Jon Minshaw / Phil Kenn. V celkovém pořadí šampionátu 2015 skončili na 6. místě. Vůz nasazoval do závodů Team Russia by Barwell Racing. Firma BMW připravuje typ Z4 pro závody od roku 2010. Největší změny proti silničním vozům byla pevná střecha a kapota z uhlíkových vláken, zadní difusor a velké zadní křídlo. Použitý motor V8 má obsah 4,4 l a výkon 508k. Vůz má 6ti stupňovou sekvenční převodovku a váží 1.190 kg.

Audi R8 LMS Ultra č.2 týmu Audi Sport Phoenix Racing dojelo v závodě 24h Nürburgring 2012 na 5. místě. Ve voze se střídal R.Rast, F.Stipper, M.Fässler a Ch.Mies. Druhý vůz týmu v závodě zvítězil. Zákaznické vozy se připravují od roku 2008, kdy byla testována první verze. Pro sezónu 2009 už bylo připraveno 12 vozů. Rám je hliníkový, karoserie je směs hliníku a kompozitů. Zadní křídlo je kopie křídla z typu R10 TDI. Vůz má 6ti stupňovou sekvenční převodovku, desetiválcový motor V10 s obsahem 5,2l a výkonem 570 k.

Ferrari F40 GTE č.41 startovalo v roce 1995 na 24h LeMans s posádkou F.Mancini, G.Ayles a M.Monti. Typ F40 se začal vyrábět v roce 1985 a celkem bylo vyrobeno asi 1.300 aut v různých verzích, které se lišily především výkonem motoru. Typ GT - 478 k, typ GTE - 660 k a typ LM 720 k až 900 k. Rám vozu byla kombinace kompozitu a ocelových trubek. Přeplňovaný motor V8 měl obsah 3l, typ GTE měl obsah 3,6 litru a sekvenční 6st. převodovku. Vozy F40 byly úspěšné na kratších závodech, ale v dlouhých závodech se jim nedařilo. Nejlepší výsledek v LeMans bylo 12. místo v roce 1995.

Porsche 911 GT1 Evo č.26, se kterým vyhrála 24h LeMans 1998 posádka Allan McNish, Stéphane Ortelli, Laurent Aiello. Během závodu ujeli 351 kol (4.783 km). Závodní auto mělo se sériovým silničním typem 911 shodný pouze název, bylo postavené jako 100% závodní prototyp. Porsche GT1 Evo mělo plochý 6ti válcový motor 3,2l přeplňovaný dvěma turby KKK s výkonem 600 k. Zrychlení z 0-100 km za 3,4 vteřiny a maximální rychlost byla 330 km/hod.

McLaren F1 GTR č.76 startoval v roce 2002 v Japonském šampionátu GT s posádkou N.Hattori, E.Tajima. Auto navrhl kostruktér Gordon Murray v roce 1992 a bylo to první seriové auto s podvozkem vyrobeným z kompozitních materiálů. Silniční verze McLarenu je určená pro 3 pasažéry, řidič sedí vpředu uprostřed a dva spolujezdci sedí po stranách za ním. Bylo postaveno asi 100 vozů v různých specifikacích. V roce 1995 získal McLaren titul "nejrychlejší sériové auto", když dosáhl rychlosti 391 km/hod. Auto pohání 12ti válcový atmosférický motor BMW s obsahem 6 litrů a výkonem 618 k.

Nissan R390 GT1 č.31 z roku 1998, kdy startoval v závodě 24h LeMans s posádkou J.Lammers, E.Comas, A.Montermini. Společnost Nissan využila volných technických předpisů a postavila 4 prototypy GT1 pro závod 24 hodin LeMans, ale hlavního konkurenta - Porsche 911 GT se jí porazit nepodařilo. Podvozek auta z kompozitních materiálů vyrobila britská firma TWR (Tom Walkinshaw - Jaguar). Pro pohon byl použitý "starý" motor V8 s obsahem 3,5 litru ze skupiny "C", který byl přeplňovaný dvěma turby a měl omezený výkon na 650 k.

Audi R8C č.9 startovalo v roce 1999 v závodě 24h LeMans s posádkou S.Ortelli, S.Johansson, Ch.Abt. V závodě ujeli puhých 55 kol a odpadli pro poruchu převodovky. Typ R8C měl problematickou aerodynamiku, při vyšších rychlostech se "nafukovala" karoserie tak, že někdy odpadla. Na rovině Mulsanne Straight v LeMans dosahoval rychlosti 350 km/hod. Audi připravilo pro závodní sezónu 1999 dva odlišné typy vozů. Typ R8C GT1 s uzavřenou kabinou a typ R8R Spyder LMP, který byl otevřený. Pro další vývoj si Audi zvolilo typ R8R se kterým vyhrálo 5x závod 24h LeMans v letech 2000-2005. Oba typy poháněl přeplňovaný motor V8 / 3,6 litru s výkonem 640k. Auto mělo 6st. sekvenční převodovku a vážilo pouhých 900 kg.