úvod     aktuality     klub    závody     termíny     komentáře     fotogalerie     modely     historie     fotoarchiv    chat         

Kategorie Gr.C (skupina C) jsou modely prototypů aut z vytrvalostních závodů v měřítku 1/32 z období 1982 - 1989 (1993). FIA stanovila pro tuto kategorii neobvyklá pravidla. Byla určená pouze minimální váha 800 kg, objem palivové nádrže 100 litrů a byl omezený počet tankovaní. Během závodu na 1.000 km se tankovalo pouze 5x. Počet vyrobených vozů nebyl určený, mohly se používat atmosférické i přeplňované motory. Pravidla se výrobcům líbila a tak se závodů zúčastnilo hodně značek. Porsche, Ford, Lancia, Jaguar, Nissan, Toyota, Mazda, Aston Martin, Peugeot, Mercedes,.. Vznikla atraktivní a rychlá auta, například Pegueot WM-P88 dosáhl v roce 1988 na rovině Mulsanne Straight v LeMans maximální rychlost 407 km/h. Nejúspěšnější vozy byly Porsche s typy 956 a 962, které vyhrály závod 24h LeMans 6x za sebou v letech 1982 - 1987. Porsche bylo úspěšné také proto, že prodávalo auta soukromým týmům a tím získávalo v závodech i velkou početní převahu. Období prototypů Gr.C bylo v historii vytrvalostních závodů asi nejzajímavější. Vozy závodily v MS vytrvalostních závodů, v americké sérii IMSA GTP, v německém šampionátu DRM a prototypy skupiny C končily v evropských závodech Interserie. Za volantem vozů Gr.C se vystřídali skoro všichni slavní závodníci té doby. D.Bell, S.Bellof, J.Ickx, H.J.Stuck, M.Andretti, K.Ludwig, J.Mass, M.Brundle, H.Pescarolo, D.Warwick, M.Blundell, J.Lammers, B.Wollek, R.Stommelen, G.Follmer, Michael Schumacher a další slavná jména - např. Steve O'Rourke a Nick Mason (manažer a bubeník skupiny Pink Floyd).
Modely vozů Gr. C vyrábí firma Slot.it a každý model je v několika verzích podle posádek, nebo závodů ve kterých startoval.

Porsche 956 KH č.2 ze závodu 1000 km Nürburgring 1983 v barvách Rothmans (cigarety). Ve voze se střídali Stefan Bellof a Derek Bell, ale závod nedojeli pro havárii. V kvalifikaci zajel Stefan Bellof rychlostní rekord na okruhu, který ještě nebyl překonán. Okruh Nordschleife (Severní smyčka) 20,8 km objel S.Belof za 6 min. 11 sec. průměrnou rychlostí 202 km/hod. (Stefan Belof zahynul ve Spa 1985) Porsche 956 navrhl Norbert Singer, typ KH (krátký) měl vyšší zadní křídlo a byl určený pro klasické okruhy. Motor plochý 6ti válec 2,6l / 620k byl přeplňovaný dvěma turby KKK. Přítlak zajišťovaly kromě zadního křídla také vzduchové "kanály" v podlaze vozu.

Porsche 956 LH č.7 soukromého týmu Joest Racing-New Man (oblečení) zvítězilo v závodě 24h LeMans 1985. Ve voze se střídali Klaus Ludvig, Paolo Barilla a John Winter. V závodě ujeli 374 kol (5.088 km) průměrnou rychlostí 212 km/hod. Typ 956 LH (dlouhý) měl menší zadní křídlo, které bylo níž položené. To umožňovalo na rovině dosahovat vyšší rychlosti. Přítlak zajišťovaly především vzduchové "kanály" v podlaze vozu. Motor byl plochý 6ti válec 2,6l s výkonem 620k přeplňovaný dvěma turby KKK. Typ Porsche 956 zvítězil ve 25ti závodech MS a 4x v závodě 24h LeMans.

Porsche 962 KH č.1 týmu Lechner Racing v barvách whisky Jim Beam vyhrálo závod Interserie v Brands Hatch 1990. Vůz řídil Walter Lechner. Typ 962 vznikl úpravou typu 956, která se týkala změny přední části vozu pro větší ochranu nohou řidiče. Zvětšil se rozvor a zvyšoval se také objem motoru až na 3,0l a výkon až na hodnotu 780k. Podvozek byl hliníkový monokok doplněný zadním pomocným rámem. Aerodynamické kanály v podlaze vytvářely 3x větší přítlak, než měl slavný typ 917. Auto bylo tak dobré, že když pět let po ukončení závodů Gr.C upravil Jochen Dauer Porsche 962 na vůz GT1 pro závod LeMans vyhrálo znovu 24 hodinovku 1994.

Porsche 962 LH č.19 továrního týmu Porsche v barvách Shell (auto je z jedné strany žluté, z druhé červené) ze závodu 24h LeMans 1988. Za volantem se střídal "klan Andretti", Mario Andretti, jeho syn Michael Andretti a synovec John Andretti. V závodě dojeli na 6.místě se ztrátou 19 kol na vítězný Jaguar. Závod v roce 1988 byl dramatický. Mercedes stáhl vozy ze závodu už před startem, protože jim v max. rychlosti praskaly pneumatiky. Vedoucí Porsche udělalo chybu při tankování, palivo jim došlo na trati a do boxů dojeli pomocí startéru. Vítěznému Jaguaru se rozpadla převodovka a dojížděl poslední hodinu jen se zařazenou čtyřkou. Na konci byly Porsche a Jaguar ve stejném kole, ale Jaguar zvítězil a přerušil dlouhou nadvládu vozů Porsche v LeMans. Rok 1988 byl také poslední, kdy byla rovina Mulsanne Straight bez šikan a R.Dorchy s Peugeotem P88 dosáhl max.rychlost 407 km/h.

Porsche 962 GTP č.86 v barvách Budweiser z roku 1987 ze závodu 12h Sebring v USA. Jochen Mass a Bobby Rahal v závodě zvítězili a ujeli 1.971 km. Auta a modely jsou nepřesně označovány zkratkou IMSA. IMSA je společnost, která řídí a organizuje závody v USA a Kanadě (obdoba evropské FIA). Vozy Porsche startovaly v USA v jiné úpravě, více se dbalo na bezpečí závodníků, ale spotřeba paliva byla neomezená. Závody s vozy GTP (GT Prototypy) se začaly v USA jezdit v roce 1981 a série skončila v roce 1993. Porsche 962 GTP se odlišuje nízkým nasávacím komínem nad motorem. Auto poháněl plochý 6ti válcový motor 3,2l přeplňovaný jedním turbodmychadlem s výkonem asi 750k.

Lancia LC 2 č.29 stáje Jolly Club v barvách Totip (sázková společnost) startovala v roce 1984 v závodě 1000 km Imola. Mauro Baldi / Pierluigi Martini dojeli na 9. místě. Vůz byl vyrobený ve spolupráci s firmou Dallara, která postavila podvozek, hliníkový monokok. Karoserie byla z kompozitních materiálů a auto vážilo 850 kg. Firma Abarth připravila motor Ferrari V8 s obsahem 2,6 l přeplňovaný dvěma turby KKK. Lancia LC2 bylo velmi rychlé auto, které v kvalifikacích poráželo Porsche, ale bylo to také velmi nespolehlivé auto a tak vozy nedokončovaly závody pro technické poruchy.

Lancia LC 2 č.5 v barvách Martini Racing, která vyhrála závod 1000km Spa s posádkou Mauro Baldi, Bob Wollek, R.Patrese. Závod byl předčasně ukončen pro tragickou nehodu Stefana Belofa ve voze Porsche 952 po kolizi s Jacky Ickxem v zatáčce Eau Rouge. Pro Lancii to bylo druhé a také poslední vítězství v závodech MS. Typ označovaný jako LC2/85 měl přepracovanou přední část karoserie, která dostala klínový tvar a jiné světlomety. U motoru Ferrari V8 308C se zvýšil obsah na 3 litry a výkon na 840k. Lancia LC2 startovala v období 1983-1986 v 51 závodech, 13x byla nejrychlejší v kvalifikaci, 11x zajela nejrychlejší kolo závodu, ale vyhrála pouze tři závody. V roce 1986 Lancia závodní činnost ukončila.

Toyota 88C č.45 v barvách STP ze závodu 1000 km Fuji. Vůz řídila dvojice A. Gilbert-Scott a S. Andskär a závod nedojeli. Japonská firma Dome postavila vůz pro sezónu 1988. Podvozek byl hliníkový monokok, karoserie z uhlíkových vláken a vůz vážil 870 kg. Motor byl přeplňovaný čtyřválec 2,1 litru s výkonem 680k. Maximální rychlost byla 325 km/hod. Toyota závodila ve vytrvalostních závodech v Japonsku, v závodech série IMSA v USA a v MS prototypů. Dvakrát startovala ve 24h LeMans, kde dojela v roce 1988 na 12. a 24. místě. Zajímavostí je, že v USA Toyotu řídil synovec slavného závodníka Juan Manuel Fangio II.

Nissan R89 C č.25 ze závodu 24h LeMans 1989. Za volantem se střídali Chip Robinson, Arie Luyendyk a Geoff Brabham (syn mistra světa F1 Jacka Brabhama). Ze závodu vypadli po 250 kolech pro technickou závadu. Typ R89 vyrobila britská firma Lola. Podvozek byl monokok z uhlíkových vláken a většinu přítlaku zajišťovala "venturiho trubice" v podlaze vozu. Auto mělo keramické brzdy a vážilo 980 kg. Motor V8/3,5 litru byl přeplňovaný dvěma turby a měl výkon 800 - 1.000 k. Bylo postaveno celkem 9 vozů (typy R89 a R90), ale nedosáhly v závodech MS úspěchu a tak projekt skončil v roce 1991.

Jaguar XJR-9 LM č.2 v barvách sponzora Silk Cut (cigarety) zvítězil v roce 1988 v závodě 24h LeMans. Za volantem se střídali Jan Lammers, Andy Wallace a Johnny Dumfries. Jaguar ukončil 7 letou nadvládu vozů Porsche v tomto závodě. Vítězství nebylo snadné, u Jaguarů docházelo k závadám převodovky a stalo se to i vítěznému vozu. Poslední hodinu závodu dojezdil Jan Lammers pouze na čtvrtý rychlostní stupeň, který musel být stále zařazený. Vůz Jaguar XJR-9 navrhl konstruktér Tony Southgate (TWR). Vůz měl 7 litrový atmosférický motor V12 s výkonem 750k a vážil 881 kg. Dosahoval maximální rychlosti 395 km/hod.

Jaguar XJR-12 č.61 v barvách Castrol zvítězil v roce 1990 v závodě 24h Daytona na Floridě. Za volantem se střídali piloti D.Jones, J. Lammers, A. Wallace. V závodě ujeli 4.359 km. Po neúspěšných pokusech s přeplňovanými 3l motory V6 se Jaguar vrátil k osvědčenému motoru V12. Vznikl typ XJR-12, který po roční přestávce opět vyhrál závod 24h LeMans 1990. Vůz měl 7 litrový atmosférický motor V12 s výkonem 750k, vážil 900 kg a dosahoval max. rychlosti 368 km/hod.

Mazda 787 B č.55 v atraktivních barvách sponzora Renown (konfekční oblečení) vyhrála závod 24h LeMans v roce 1991. Vůz řídili Johnny Herbert, Bertrand Gachot a Volker Weidler. Mazda přinesla do LeMans tři zajímavá prvenství. Bylo to první japonské auto, které závod v LeMans vyhrálo, bylo to první auto s rotačním motorem (bezpístový Wankelův motor) a bylo to první auto, u kterého byly použité keramické brzdy. Stáj Mazdaspeed přesně propočítala spotřebu paliva pro závod a upravila podle toho výkon motoru na 650k. Podvozek navrhl Nigel Stroud a byl postavený v Anglii. Motor měl obsah 2,6l, čtyři spalovací komory a tři zapalovací svíčky na jeden rotor. Při 9.000 ot. dosahoval výkon 700k. Vůz vážil 830 kg.

Sauber Mercedes C9 č.63 vyhrál závod 24h LeMans 1989 s posádkou Jochen Mass, Manuel Reuter a Stanley Dickens. Ujeli 389 kol = 5.265 km. Další vozy skončily na druhém a pátém místě. Návrat Mercedesu do LeMans po nehodě, při které v roce 1955 zahynulo 83 diváků, nebyl jednoduchý. Švýcarská stáj Sauber spolupracovala s Mercedesem od roku 1984. V roce 1985 skončil typ C8 pro havárii už před závodem. V následujícím roce vypadly oba startující vozy pro technickou závadu. V roce 1987 dopadly vozy typu C9 stejně. V roce 1988 byl zvýšen aerodynamický přítlak, což vedlo k praskání pneumatik v kvalifikaci a vozy byly ze závodu staženy. Až při pátém pokusu bylo vše v pořádku a Sauber Mercedes se dočkal vítězství. Vůz poháněl 5 litrový přeplňovaný motor V8 s výkonem 720k a dosahoval max. rychlost 400 km/hod. Ročník 1989 byl poslední, kdy byla 6km rovinka v LeMans Mulsanne Straight bez šikan - video